Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVegard Moen
dc.contributor.authorIngvild Sirnes Birkeland
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:27Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129078267
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140620
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er voksne innvandrere som tar norskopplæring, fra en spesialpedagogisk innfallsvinkel. Formålet har vært å utvikle profesjonskunnskap om denne elevgruppa, med utgangspunkt i en inkluderende pedagogikk. Denne masteroppgaven har hatt følgende problemstilling: På hvilken måte bidrar ulike lærebøker i norsk til å ivareta læreplanens mål om at voksne innvandrere blir integrert i det norske samfunnet? For å belyse denne problemstillingen ble følgende forskningsspørsmål benyttet: Hvordan ivaretar lærebøkene i norsk for voksne innvandrere, både hensynet til elevens identitetsutvikling og forventningene om at elevene skal ta del i det norske fellesskapet? Metoden har vært dokumentanalyse, og datamaterialet har bestått av læreboktekster fra tre ulike læreverk i norsk for voksne innvandrere. Den analytiske tilnærmingen har vært tematisk analyse, i kombinasjon med teori fra Biesta, om utdanningens tre funksjoner. Analysen resulterte i tre overordnede tema: 'Jobb - nøkkelen til deltakelse og inkludering', 'Det norske som målestokk - om fellesskap og verdier', og 'Ny i Norge - ny identitet? Kulturelt mangfold og ulike roller'. Resultatene viser at lærebøkene gir en innføring i norske kulturelle forhold og forventninger fra samfunnet, og i stor grad legger opp til deltakelse i arbeidslivet som veien til integrering. Hensynet til fellesskapet er ivaretatt i stor grad, mens hensynet til individet kommer noe i skyggen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleInkludering av voksne innvandrere - en studie av tre lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel