Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShalfawi, Shaher A. I.
dc.contributor.authorRinghagen, Camilla.
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:28Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229932064:50967673
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140621
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Toppidrett gir mulighet for å kombinere idrettssatsing med skolegang. Denne balansen kan være utfordrende fysisk, men spesielt psykisk basert på totalbelastningen. Mange støttepersoner er involvert i hverdagen, og kvaliteten på disse relasjonene kan være avgjørende for å nå målene som blir satt. Hensikt: Denne studien ønsker å undersøke om kommunikasjon og relasjon (relasjonell koordinasjon) har en sammenheng med selvfølelsen hos toppidrettselever. Metode: Tverrsnittstudie med en kvantitativ tilnærming ved bruk av to spørreskjemaer; Reltional Coordination Scale og State Self-Esteem Scale. Utvalget bestod av 378 videregående toppidrettselever i Rogaland Fylke. Resultat: Toppidrettseleven opplevde lav relasjonskvalitet med sin støttepersoner (klubbtrener (RC=3.22), skoletrener (RC=3.27), lærer (RC=3.05), foresatt (RC=3.03), medelev/lagspiller (RC=3.26). Resultater fra State Self-Esteem Scale (SSES) indikerer en middels til høy score med en gjennomsnittsverdi av alle målinger på 68,93. Sammenheng mellom RCS og SSES viste en moderat korrelasjon ρ = 0.376, hvor en sterkere korrelasjon ρ = 0.521 ble observert spesielt for Vg3-elevene. Konklusjon: Sammenhengen mellom relasjonell koordinering og selvfølelse viste en moderat korrelasjon, men lav relasjonskvalitet og middels til høyt nivå av selvfølelse indikerer at relasjonell koordinasjon ikke er optimalt og begrenser elevens målsetting og utvikling.
dc.description.abstractBackground: Dual-career gives the opportunity to combine top-level sports with academic education. Balancing these demands can be challenging, both physically and even more so psychologically. Many support personnel are involved in daily routines, and the quality of these relationships can be crucial for achieving established goals. Purpose: This study aims to investigate whether communication and relationships (relational coordination) are associated with the self-esteem of student-athletes. Method: A cross-sectional study with a quantitative approach using two questionnaires; Relational Coordination Scale and the State Self-Esteem Scale. The sample consisted of 378 high school elite sports students in Rogaland County. Results: Elite sports students reported low relational quality with their support personnel: Club coach (RC=3.22), school coach (RC=3.27), teacher (RC=3.05), guardian (RC=3.03), peer/team mate (RC=3.26). Results from the State Self-Esteem Scale indicated medium to high scores, with an average value of all measurements at 68.93. The relationship between relational coordination and self-esteem showed a moderate correlation, ρ = 0.376, with a stronger correlation, ρ = 0.521, observed particularly among third-year students. Conclusion: The relationship between relational coordination and self-esteem showed a moderate correlation. However, the low relational quality and medium to high levels of self-esteem suggest that relational coordination is not optimal and may limit student-athletes goal setting and development.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleSammenhengen mellom relasjonell koordinering og selvfølelse hos toppidrettselever på videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel