dc.description.abstract | Dette forskningsprosjektet er foretatt ut i fra et kvalitativt forskningsdesign, hvor det har blitt gjennomført seks intervjuer med lærere fra tre ulike grunnskoler med en viss geografisk spredning. Deltakerne hadde mellom 3 og 22 års erfaring som lærer i skolen. Den overordnede hensikten med studien var å undersøke skolens visjon om inkludering relatert til elever som bryter med skolens atferdsnormer, og hvordan lærerne kan støtte dem på best mulig måte i inkluderingsprosessen. På bakgrunn av dette ble det forsket ut ifra følgende problemstilling:
«Visjonen om inkludering relatert til elever som bryter med skolens atferds normer – Hva er læreres erfaringer og synspunkt på utfordringer og muligheter i det pedagogiske inkluderingsarbeidet?»
Studiens funn tyder på at deltakerne hadde dannet seg en forståelse for hva inkludering og atferdsproblematikk i skolen innebærer, og hvordan man på best mulig måte kan fremme inkludering relatert til elever som bryter med skolens atferdsnormer. I analysen kom det fram at felleskap, tilhørighet og tilrettelagt undervisning står sentralt i jobben mot å skape en mer inkluderende skole. Videre i det pedagogiske inkluderingsarbeidet så lærerne viktigheten av å legge til rette for deltakelse, og relasjonsbygging samt å utvikle ny kunnskap og dele erfaringer i et profesjonsfelleskap. På tross av at lærerne fremstod som rimelig samstemte, kom det frem en form for uenighet om hvor elevene til en hver tid fysisk skal befinne seg i undervisningen. Visjonen om inkludering fremstår viktig for deltakerne, samtidig som de opplever at egen kunnskap om inkludering relatert til elever med atferdsproblematikk ikke er tilstrekkelig. For lite kompetanse, mangel på ressurser og handlingsrom fremstår som en utfordring og begrensing i inkluderingsarbeidet. I den forbindelse etterlyste lærerne et bredere tverrfaglig samarbeid, flere spesialpedagoger og sosiallærere i skolen. | |