Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKolnes, Joachim
dc.contributor.authorVabø, Line Erland
dc.date.accessioned2024-07-12T15:51:33Z
dc.date.available2024-07-12T15:51:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129375384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140625
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven har som mål å undersøke utfordringer i samarbeidet rundt inkluderende spesialpedagogisk praksis, med fokus rettet mot spesialpedagogen sin opplevelse i samarbeidet. Som spesialpedagog i skolen vil man oppleve ulike former for samarbeid og utfordringer som kan påvirke arbeidet med inkluderingen av elever med spesialpedagogisk behov. En vinkling fra spesialpedagogens perspektiv er i mindre grad blitt forsket på tidlige. Målet er derfor å undersøke hvilke utfordringer spesialpedagogene opplever i det skoleinterne samarbeidet når elever med spesialpedagogisk behov skal inkluderes. Ut ifra et teoretisk rammeverk bestående av utviklingsteori, et helhetlig perspektiv på inkludering og samarbeidspraksis kunne studien undersøke utfordringer ved inkluderende spesialpedagogisk praksis. Det tas utgangspunkt i kvalitativ metode der individuelle semistrukturerte intervju for å innhente større dybde rundt spesialpedagogens opplevelser av samarbeidet. Valgt av metode har som hensikt innhente data for å besvare studiens forskningsspørsmål som var: Hva opplever spesialpedagoger som utfordrende i det skoleinterne samarbeidet om å inkludere elever med spesialpedagogiske behov i skolen? Hovedfunn i studien tyder på en sterk sammenheng mellom utfordringer ved samarbeidet og inkluderingen av elever med spesialpedagogisk behov. Resultatene viser at det oppstår flere ulike utfordringer knyttet til forståelsen rundt inkludering, manglende tilrettelegging av samarbeid mellom yrkesgrupper, og manglende organisatoriske betingelser for samarbeid der ledelsen står sentralt i arbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleInkludering av elever med spesialpedagogisk behov i skolen. En kvalitativ studie av spesialpedagogers opplevelse av utfordringer i det skoleinterne samarbeidet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel