Krisehåndtering i videregående skoler : lovverk, planer og regional implementering
Abstract
Denne oppgaven undersøker i hvilken grad videregående skolers krise- og beredskapsplaner gjenspeiler nasjonale og regionale føringer, samt hva som kan forklare variasjoner i samsvaret mellom nasjonale føringer og lokal praksis. Problemstillingen belyses gjennom tre forskningsspørsmål. Teoretisk bygger oppgaven på styringsteori, spesielt skillet mellom harde og myke styringsinstrument. Metodisk ble en komparativ dokument- og innholdsanalyse brukt for å sammenligne krise- og beredskapsplaner til tre videregående skoler i Rogaland mot nasjonale og regionale føringer.Oppgaven konkluderer med at videregående skolers krise- og beredskapsplaner i varierende grad gjenspeiler nasjonale og regionale føringer. For å redusere variasjonene og sikre bedre samsvar mellom nasjonale føringer og lokal praksis, er det nødvendig med tydeligere veiledning, oppfølging og implementering av både myke- og harde styringsinstrument fra Statsforvalterens kontor (nevnt som Statsforvalteren i resten av oppgaven) og fylkeskommunen.