Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElisabeth Brekke Stangeland
dc.contributor.advisorElisabeth Rege Filbrandt
dc.contributor.authorEllen Vinje
dc.date.accessioned2024-07-13T15:51:20Z
dc.date.available2024-07-13T15:51:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129375546
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140899
dc.description.abstractMålet med denne studien er å identifisere om foreldrerapportering kan anses som et reliabelt verktøy for å korrekt vurdere flerspråklige barns språkutvikling allerede i barnehagen. For å undersøke dette ble problemstillingen: «Er minoritetsspråklige foreldres vurdering av, og bekymring for barnets språk gode indikatorer for barnets språklige ferdigheter?». Masteroppgaven har benyttet data som er samlet inn gjennom forskningsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret. Prosjektet innhentet data om foreldres vurdering av eget barns språkforståelse på morsmål og kartla barnas språklige ferdigheter på norsk. I sammenheng med prosjektet ble det også sendt ut spørreskjema der foreldrene vurderte barnas språklige utvikling på morsmål og norsk. Utvalget baseres på flerspråklige barn fra syv kommuner på Vestlandet. Basert på dette ble det i denne studien anvendt kvantitativ metode, og datamaterialet er analysert gjennom korrelasjonsanalyser, krysstabeller og chi-square test. Resultatene viser til at foreldre har vanskeligheter med å korrekt vurdere eget barns språkforståelse, på både morsmål og norsk. Funnene viser både under- og overrapportering som resulterer i varierende grad av sammenheng mellom foreldres vurdering og bekymring og barnas reelle språkforståelse. Dette viser til en stor utfordring i å innhente korrekt data når det kommer til flerspråklige barns språkutvikling, da en ikke har gode nok kartleggingsmetoder for å sikre at alle barna med behov for ekstra støtte blir identifisert så tidlig som mulig. Det understreker en stor fare for flerspråklige barns språklige utvikling da de risikerer å ikke motta målrettede og korrekte tiltak for å få tilrettelagt støtte i språkutviklingen sin. Funnene bidrar til å vise til et behov for bedre kommunikasjon mellom barnehage og hjemmet. Barnehagen bør bidra til mer kunnskap om barnas språklige utvikling, milepæler i språkutvikling og viktigheten til korrekt identifisering. Minoritetsspråklige foreldre bør trygges for å sikre åpenhet i barnas utvikling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleEr minoritetsspråklige foreldres vurdering av, og bekymring for barnets språk gode indikatorer for barnets språklige ferdigheter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel