Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathiesen, Ida Holth
dc.contributor.authorLyse, Maren Othilie Hållman
dc.date.accessioned2024-07-13T15:51:22Z
dc.date.available2024-07-13T15:51:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129352888
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140900
dc.description.abstractForskningsprosjektet SELMA har som mål å skape en god hverdag for barnehagebarn, hvor de får oppleve livsmestring og utvikle seg sosialt og emosjonelt. Formålet med denne oppgaven er å finne suksessfaktorer og utfordringer ved implementeringen av SELMA i barnehagene. Barnehager i Sandnes kommune og Kanvas-barnehager begynte prosjektet høsten 2023. Forskningsspørsmålet til denne masteroppgaven er som følger: Hvordan kommer suksessfaktorer og utfordringer til uttrykk gjennom barnehageansattes opplevelser av implementeringen av forskningsprosjektet SELMA? Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte individuelle intervjuer av en styrer, to pedagogiske ledere og en barnehagelærer. Som analytisk verktøy har jeg brukt tematisk analyse som har gitt meg muligheter for å se sammenhenger i informantenes utsagn. Den tematiske analysen førte til tre kategorier som jeg i denne oppgaven har sett nærmere på: implementering, støttesystemer og ledelse. Hovedresultatene fra denne studien indikerer at implementeringen av SELMA har skapt både utfordringer og suksessfaktorer. Det ser ut til at manglende støttesystemer og manglende involvering fra ledelse har vært utfordrende faktorer. Mangel på støtte fra ledelsen ser ut til å ha betydning for informantenes opplevelse med å faktisk få implementert SELMA. Det å være alene om SELMA-prosjektet tyder på å være en utfordring, da det ikke gir en fellesskapsfølelse som skapes gjennom kollektiv mestring og kollektiv kapasitet. Resultatene peker på at støttesystemer slik som SELMA-materiellet, et godt klima på avdelingen og en kollektiv mestringstro har vært med på å gjøre implementeringen av SELMA mer vellykket. SELMA-materiellet har vært innbydende og motiverende for personalet under implementeringsprosessen. Gjennom denne studiens resultater kommer støtte fra ledelsen frem som både utfordringer og suksessfaktor. Det ser ut til at lederstøtte er svært sentralt for å gjøre implementeringsprosessen vellykket.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.title"En gavepakke til barnehagene" - Suksessfaktorer og utfordringer med implementeringen av SELMA
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel