Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStangeland, Elisbeth Brekke
dc.contributor.authorKjeldsen, Ruth Marie
dc.date.accessioned2024-07-16T15:51:17Z
dc.date.available2024-07-16T15:51:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931939:34511422
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141535
dc.description.abstractBakgrunn og formål Valget av tema for denne studien ble inspirert av en tidligere studie jeg gjennomførte høsten 2021. I løpet av denne studien oppdaget jeg at alle elevene ikke bare hadde alvorlig skolefravær (SF), men de hadde alle vansker knyttet til lese- og skriveferdighetene. Dette vekket min interesse for å utforske en mulig sammenheng mellom SF og lese- og skrivevansker (LSV) nærmere. Det er forsket en del på både LSV og SF. Allikevel klarte jeg i liten grad å finne forskning som tok for seg avgrensede problemstillinger knyttet til en sammenheng mellom lesing, skriving og skolefravær. Problemstillingen jeg derved ønsket å undersøke i denne studien var om en kunne finne en slik sammenheng. Metoder og kilder For å adressere den aktuelle problemstillingen, ble det anvendt en hurtigoversikt som metodisk tilnærming. Dette er en forenklet versjon av en systematisk gjennomgang. Denne metoden tilbyr en komprimert form for systematisk litteraturgjennomgang innenfor et definert område, avgrenset av et konkret forskningsspørsmål og klart spesifiserte kriterier for inkludering og ekskludering. Søk ble utført i ulike databaser og manuelt, noe som resulterte i identifiseringen av 1 172 studier. Av disse ble ni studier nøye utvalgt for å inkluderes i analysen. Fun Analysen viste en klar sammenheng mellom leseferdigheter og skolefravær. Både utviklingen av skolefravær og lese- og skriveferdigheter har en kurvlineær utvikling. Det er i førskolen og på 1. trinn det er høyst fravær og denne avtar for så å stabilisere seg på 3. trinn før den øker markant fra 5. til 6. trinn. I likhet har lese- og skriveutviklingen en kurvlineær utvikling der det kreves mye i begynneropplæringen da elevene skal lære seg avkoding og igjen på mellomtrinnet da leseforståelse krever gode språklige ferdigheter. Det er også en lineær sammenheng mellom skolefravær og manglende leseferdigheter og denne utviklingen fortsetter selv ut over grensen på 10% fravær som er regnet som grensen for bekymringsfullt fravær. I tillegg viser studien at fraværets effekt på leseferdighetene er kumulative. Særlig utsatt er gruppen med nevrobiologiske tilstander slik som ADHD og autisme.
dc.description.abstractBackground and Purpose The choice of topic for this research was inspired by a previous study I conducted in the fall of 2021. I then discovered that all the students not only had worrisom school absenteeism, but they also had difficulties related to reading and writing skills. This piqued my interest in exploring a possible link between school absenteeism and reading and writing difficulties more closely. Even though there is a vast number of studies on literacy and absenteeism, it was difficult to find research that addressed a connection between reading, writing, and school absenteeism. The research question I therefore wanted to investigate in this study was whether there could be a link between reading and writing difficulties and school absenteeism. Methods and Sources To address the research question, a rapid review was used as the methodological approach. This is a simplified version of a systematic review. This method offers a condensed form of systematic literature review within a defined area, limited by a specific research question and clearly specified criteria for inclusion and exclusion. Searches were conducted in various databases and manually, resulting in the identification of 1,172 studies. Of these, nine studies were carefully selected to be included in the analysis. Findings The analysis showed a clear connection between reading skills and school absenteeism. Both the development of school absenteeism and reading and writing skills have a curvilinear progression. It is in preschool and 1st grade that there is the highest absenteeism, which then decreases and stabilizes by 3rd grade before increasing significantly from 5th to 6th grade. Similarly, the development of reading and writing skills has a curvilinear progression, requiring a lot in the initial training as students are to learn decoding skills, and again in the middle grades as reading comprehension requires good linguistic skills. There is also a linear relationship between school absenteeism and lack of reading skills, and this development continues even beyond the 10% absenteeism threshold, which is considered worrisome absenteeism. In addition, the study shows that the effect of absenteeism on reading skills is cumulative. Particularly vulnerable is the group with neurobiological conditions such as ADHD and autism.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleBak Bokstavene: Utforsking av Sammenhengen Mellom Lese- og Skrivevansker og Skolefravær.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel