Betydningen av lederstil for medarbeideres motivasjon
Description
Full text not available
Abstract
Hovedtyngden av ledelsesteori heller mot at lederstil som forsøker å påvirke indre motivasjon gir best resultater hos dem man leder. Det er også slik at man mener de fleste mennesker er interessert i å gjøre nytte for seg og derfor er drevet av et indre ønske om å gjøre en god jobb. Deci & Ryans selvbestemmelsesteori er sentral i forhold til at den sentrerer seg rundt indre motivasjon og viser til at mennesker er mest motivert når egne behov for kompetanse, tilhørighet og autonomi er dekket. (Svartdal, 2023). Det er likevel slik at indre motivasjon påvirkes, og er til dels avhengig av ytre motivasjon eller såkalte hygienefaktorer. Enkelte ansattgrupper kan være mer motivert av ytre motivasjon enn indre. Det kan også være variasjoner mellom det enkelte individ innad i en gruppe. Dette kan gjelde medarbeidergrupper som har løsere arbeidsforhold til virksomheten eller som er i en situasjon hvor det viktigste er å ha en inntekt. Transaksjonsledelse kan fungere i slike arbeidssituasjoner, men en leder bør være bevisst i forhold til at man bør forsøke å bevege seg mot transformasjonsledelse. For reiselivsnæringen som har høy andel av yngre og uerfarne medarbeidere kan autoritativ og coachende lederstil være hensiktsmessig. Hersey & Blanchards situasjonsbestemte ledelse gir rom for å variere sitt lederskap mellom forskjellige grupper, situasjoner og enkeltindivider i gruppen. Dette kan også henge sammen med Maslows behovspyramide som viser at mennesker har ulike behov ut ifra hvilket trinn livssituasjonen gjør at man befinner seg på i pyramiden. En leder bør være bevisst på dette og variere sitt lederskap. Samtidig bør man være kjent med at utstrakt bruk av variasjon i lederstil mot enkeltindivider i en gruppe kan føre til følelse av forskjellsbehandling hos dem man leder. En universell lederstil som Blakes og Mouton anbefaler vil kunne motvirke dette. Deres optimale form for lederstil er Team Management hvor gruppen ledes mot felles visjon og mål.
Funn fra undersøkelser viser at indre motivasjon gir best arbeidsprestasjoner. (Kuvaas & Dysvik, 2020, s. 62). Undersøkelser fra møbelforretningen Skeidar Alnabru konkluderte med at demokratisk og coachende lederstil har ført til motiverte ansatte, men at det savnes noe mer autoritativ lederstil. Dette er sannsynligvis sammenlignbart for store deler av reiselivsbransjen. Tove Evensens undersøkelser fra hotell- og serveringsbransjen fant at det var et savn hos flere med bedre oppfølging i opplæringsfasen. Dette tyder på til dels passiv ledelse. Undersøkelsene bekrefter også at hygienefaktoren lønn har en betydning for ansattes motivasjon.