Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorNesvaag, Arvid Hanssen
dc.date.accessioned2024-07-18T15:51:23Z
dc.date.available2024-07-18T15:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229891277:22093721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142173
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTenkende klasserom er en form for utforskende matematikkundervisning som gir elevene mulighet til å jobbe med problemløsning, samarbeide, kommunisere og argumentere for sine løsninger. Forskningen hadde som mål å undersøke hvordan man kan etablere et tenkende klasserom gjennom en aksjonssyklus, og hvordan læreren kan støtte elevenes læring gjennom samtaler og spørsmål. Forskningsspørsmålene var: Hvilken veiledning og støtte trenger lærere for å starte opp og fortsette med tenkende klasserom? Hvilke grep bruker læreren for å veilede elevene under gjennomføringsfasen i et tenkende klasserom? Tre erfarne matematikklærere på mellomtrinnet ble introdusert for metodikken gjennom læringsstrukturen Math Labs. Sammen planla, gjennomførte og reflekterte de over egen undervisning. Deres erfaringer og tilbakemeldinger dannet grunnlaget for å besvare det første forskningsspørsmålet. Resultatene viser at på kort sikt må opplæring og veiledning tilpasses lærernes travle hverdag, mens på lengre sikt er skoleledelsens rolle avgjørende for videre utviklingsarbeid. Ved bruk av et analytisk rammeverk som beskriver læreres grep i møte med elevene, ble lærergrepene til én lærer studert under to gjennomføringsfaser, for å undersøke hvordan elevenes læring tilrettelegges. Under gjennomføringsfasen brukte læreren ulike grep avhengig av elevenes progresjon og forståelse. Fokuserende grep, som gir elevene mulighet til å forklare og begrunne sine løsninger, ble mest bruk, mens fremdriftsgrep ble brukt for å hjelpe elevgrupper med å komme i gang med problemløsningsoppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleEn aksjonsforskningsstudie av læreres arbeid i et tenkende klasserom.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel