Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveitnes, Marianne Sandvik
dc.contributor.authorSkjeldal, Annelin
dc.date.accessioned2024-07-18T15:51:28Z
dc.date.available2024-07-18T15:51:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229875651:51251755
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142176
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å få mer kunnskap om hvilke muligheter det ligger til å kunne ivareta en trygg og god overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov. Dette finner jeg ut ved å gå utenfor skolen og videre til den pedagogisk-psykologiske tjenesten, skolens sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartner. Et av oppgavens hovedtema er tverrfaglig samarbeid, og muligheter og barrierer som knyttes til dette. Det er følgende problemstilling som belyses; “Hvordan erfarer ansatte i PP-tjenesten det tverrfaglige samarbeidet rundt overgangen fra barnehage til skole for barn med enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp?” Oppgavens teoretiske kunnskapsgrunnlag bygger på lovverk, politiske føringer, og teori fra områdene PP-tjenesten, overgangen barnehage-skole og tverrfaglig samarbeid. Jeg er blant annet innom organisasjonsteori, profesjonsteori og teori knyttet til overganger. For å få innsikt i PPT-ansattes erfaringer, tar jeg i bruk kvalitative forskningsintervju som metode og intervjuer åtte ansatte fra PP-tjenesten. Disse hører til to ulike PP-kontor i Norge og har ulik bakgrunn, erfaring og roller i PP-tjenesten. Det ligger en hermeneutisk forankring til grunn for oppgaven, og jeg gjør en tematisk analyse av datamaterialet fra intervjuene. De fire hovedtemaene jeg kommer frem til er; generelle erfaringer fra samarbeidet rundt overgangen, PPT-ansattes fokus, medvirkning og utfordringer. Fremstillingen av resultatene blir strukturert etter disse temaene, og hovedsakelig beskrevet gjennom informantenes sitater. Studien har tre sentrale hovedfunn; PPT-ansatte erfarer samarbeidet rundt overgangen barnehage-skole ulikt på tvers av kommuner, skoler og barnehager, de erfarer det som utfordrende av ulike grunner; tid og ressurser, hvem som har ansvar og hvem som får informasjon, og de erfarer det som en arena hvor det er mulig å ivareta inkluderende praksiser som medvirkning og barnets behov. Hovedfunnene blir også drøftet opp mot tidligere presentert, lovverk, politiske føringer og teoretiske perspektiv. Jeg konkluderer med at det både ligger muligheter og barrierer knyttet til å sikre gode og trygge overganger fra barnehage til skole, både for skolens ansatte og PPT-ansatte. Det vil kreve blant annet gode samarbeidsforhold og riktig fokus for å kunne lykkes, noe som av og til vil være på plass og av og til ikke.
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis is to gain more knowledge about what possibilities there are to ensure a safe and good transition from kindergarten to primary school for children with special needs. I explore this by going outside of the school and over to the educational-psychological services, which is the school’s central special education partner. One of the main themes in this project is interdisciplinary collaboration, and the opportunities and barriers associated with this. This thesis sheds light on the following research question; “How do EPS-employees experience the interdisciplinary collaboration around the transition from kindergarten to school for children with special needs?” The theoretical framework of this thesis is based on legislation, political guidelines and theory from the areas; the educational-psychological service, transition from kindergarten to school and interdisciplinary collaboration. I focus on organizational theory, professional theory, and theory related to transitions, amongst others. To gain insight into the experiences of EPS-employees, I use qualitative research interviews as a method and interview eight employees from the EP-service. These belong to two different EP-offices in Norway and have different backgrounds, experiences and roles in the EP-service. I choose a hermeneutic approach to the project and I use a thematic analysis to analyse the data set. The four main themes from this analysis are; general experiences from the collaboration around the transition, EPS-employees’ focus, involvement and challenges. The presentation of the results are structured according to these themes, and mainly described through quotes of the EPS-employees. This study has three main findings; EPS-employees experience the cooperation around the transition kindergarten-school differently across municipalities, schools and kindergartens, they are experiencing it as challenging for various reasons, time and resources, who is responsible and who receives information, they experience it as an arena where it is possible to manage inclusive practises such as involvement and the child’s needs. Discussing the main findings up against the previously presented theory; legislation, political guidelines and theoretical perspectives, I conclude that there are both opportunities and barriers related to ensuring good and safe transitions from kindergarten to school, both for teachers and EPS-employees. It will require good collaborative conditions and the right focus to be successful, and sometimes it will be in place, sometimes not.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.title"Vi vektlegger barnets behov" - en kvalitativ studie av PPT-ansattes samarbeidserfaringer fra overgangen barnehage-skole for barn med særskilte behov
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel