Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVegard Moen
dc.contributor.authorCaroline Flesjå
dc.date.accessioned2024-07-18T15:51:29Z
dc.date.available2024-07-18T15:51:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229875940:147574683
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142177
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI min masteroppgave har jeg gjennomført en kvalitativ forskningsstudie som har utforsket lærerens rolle i skole-hjem samarbeid for barn med autisme. Studien har også sett på hvordan dette samarbeidet kan bidra til å forebygge skolevegring blant elever innenfor autismespekteret. Målet med oppgaven var å undersøke lærerens tilnærming til samarbeid med foreldre til elever med autisme og hvordan dette kan påvirke forebyggingen av skolevegring. I en tid der skolevegring blir stadig mer fremtredende, spesielt blant elever med autismespekterforstyrrelser, er dette en viktig problemstilling å utforske. Studien intervjuer tre lærere på ulike skoler som arbeider tett med elever med autisme og hjemmet deres. Gjennom studien får du innblikk i hvordan læreren legger til rette for et skole-hjem samarbeid og hva læreren mener er viktig faktorer i samarbeidet. Lærerne har ulike erfaringer og vektlegger ulike faktorer rundt barnet. Målet med oppgaven er å belyse problemstillingen som er følgende: «Hvordan kan skole-hjem samarbeid fungere som en forebyggende faktor for skolevegring hos elever innenfor autismespekteret?» Resultatet viser at foreldrene er svært viktige for barnas skolegang og utvikling. For å møte problematikken med skolevegring er det viktig at skolen og hjemmet er på lag. Foreldrene til barn med autisme og skolevegring opplever en stor utfordring og vil i mange tilfeller trenge støtte, annerkjennelse og å bli utfordret. Gjennom resultatet blir kompetansen til læreren, støtte og utfordring av foreldre, arbeid med trygt og inkluderende skolemiljø og gode overganger for elever med autisme sett på som viktige aspekter for å arbeide med problematikken. Lærerne understreker at problematikken oppleves svært krevende for både skolen og hjemmet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleAutisme og skolevegring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel