Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathiesen, Ida Holth
dc.contributor.authorAlmqvist, Margrethe
dc.date.accessioned2024-07-20T15:51:19Z
dc.date.available2024-07-20T15:51:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229931786:129352673
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142540
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å belyse hva en praksis som tar utgangspunkt i relasjonen barn- voksen innebærer og hva som påvirker at barn har gode vilkår i forhold til utvikling. Hensikten med studien var å kunne bidra med kunnskap om relasjonen barn-ansatt og ansattes relasjonskompetanse som medvirker til et godt barnehagemiljø. Studien var en kvalitativ studie med fire semistrukturerte intervju av pedagogiske ledere. Datagrunnlaget ble analysert ved bruk av tematisk analyse for å svare på problemstillingen «Hvordan kommer pedagogiske ledere sin relasjonskompetanse til syne i måten de organiserer barnehagehverdagen på?» Funn fra studien peker på at gjennom valg de pedagogiske lederne forteller om, kommer det frem at de pedagogiske lederne innehar god relasjonskompetanse. Samtidig kommer det frem at i en barnehagehverdag hvor det er mange hensyn å ta, kommer relasjonskompetansen kanskje ikke alltid barna til gode, og da spesielt i forhold til sårbare barn. Funnene kan bidra til å øke bevissthet om betydningen av kunnskap innenfor tilknytningsteori som en viktig del av relasjonskompetansen til pedagogiske ledere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titlePedagogiske ledere sin relasjonskompetanse : betydning for kvaliteten i barn-ansatt relasjonen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel