dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å belyse hva en praksis som tar utgangspunkt i relasjonen barn- voksen innebærer og hva som påvirker at barn har gode vilkår i forhold til utvikling. Hensikten med studien var å kunne bidra med kunnskap om relasjonen barn-ansatt og ansattes relasjonskompetanse som medvirker til et godt barnehagemiljø. Studien var en kvalitativ studie med fire semistrukturerte intervju av pedagogiske ledere. Datagrunnlaget ble analysert ved bruk av tematisk analyse for å svare på problemstillingen «Hvordan kommer pedagogiske ledere sin relasjonskompetanse til syne i måten de organiserer barnehagehverdagen på?»
Funn fra studien peker på at gjennom valg de pedagogiske lederne forteller om, kommer det frem at de pedagogiske lederne innehar god relasjonskompetanse. Samtidig kommer det frem at i en barnehagehverdag hvor det er mange hensyn å ta, kommer relasjonskompetansen kanskje ikke alltid barna til gode, og da spesielt i forhold til sårbare barn. Funnene kan bidra til å øke bevissthet om betydningen av kunnskap innenfor tilknytningsteori som en viktig del av relasjonskompetansen til pedagogiske ledere. | |