dc.contributor.advisor | Sebastian Schanche Sandgren | |
dc.contributor.author | Vlastimir Jovanovic | |
dc.date.accessioned | 2024-07-23T15:51:21Z | |
dc.date.available | 2024-07-23T15:51:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:229932064:97759714 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142852 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om kroppsøving kan forebygge
opplevelse av kroppspress hos elever på ungdomsskolen. Kroppsøving er en arena der
kroppen står sentralt, der elevene skal både lære, om, gjennom og i kroppen. Kroppsøving er
videre eneste arena hvor elvene skal lære om kroppsidealer, kroppsidentitet, kropp og
selvbilde. Studien skal se på kroppens historiske rolle i kroppsøvings konteksten. Samtidig
skal det drøftes utfordringer i form for dualistisk preget undervisning og utfordringer det kan
ha for forebygging av kroppspress. Oppgaven er rettet mot ungdomsskole elever da disse i
større grad opplever kroppspress enn andre.
Metode
Datainnsamling skal skje via dybdeintervjuer og fokusgruppe intervju.
Dybdeintervjuer skal foregå med ungdomsskole elever (15 år) år, da disse er så pass unge for
å kunne reflektere over sin tid i kroppsøving på ungdomsskolen, men i en alder som gjør at de
kan potensielt prate mer åpent om ulike opplevelser fra ungdomsskolen. Videre skal
fokusgruppeintervju gjennomføres med utdannet kroppsøvingslærere med arbeidserfaring.
Disse som fagfolk vil kunne dele sine erfaringer og sine spørsmål rundt blant annet hvordan
de jobbet med kompetansemål som omhandle kroppsideal, kroppsidentiet og selvbilde.
Dataen vil bli analysert ved bruk at tematisk analyse (Braun & Clarke , 2006).
Resultater
Tre hovedtemaer kom som resultat fra dataanalysen. Tema 1 (Aktiviteter)
fremhevet betydningen av elevstyrt undervisning og ulike «utradisjonelle» aktiviteter i
arbeidet med forebygging av kroppspress. Tema 2 (Kjønnsdelt undervisning) viser til hvordan
en potensiell måte å hjelpe elevene av ulik kjønn å oppleve mindre kroppspress i kroppsøving.
Tema 3 (Klasseromsundervisnig) løftet frem hvordan det kan arbeides med å gi elevene
kunnskap, og tid til refleksjon rundt kroppspress. Det trekkes frem samarbeid med flere fag og
teoretisk undervinsing som undertemaer.
Konklusjon
Når det er snakk om arbeidet med kroppspress i kroppsøving, et sted der
kroppen står sentralt, kom det frem at organisering er rettet mot forebygging av kroppspress
og minimalt mot håndtering og forståelse av subjektiv opplevelse av kroppspress. Kjønnsdelt
undervisning kommer opp som et sentralt begrep, noe som kommer med fordeler og ulemper.
Det viser seg at kjønn er et av flere faktorer som lærere må ta hensys til i organisering av
undervisning. Denne tilnærmingen ble både brukt for å underbygge de tradisjonelle
kjønnsrollene, og å utfordre dem. Informantene forholdte seg hovedsaklig til den fysiske
kroppen og det dualistiske perspketive både i sin tale om kropp og kjønn. Alle informantene
viste allikevel noe forståelse rundt andre kroppsperspektiver, men også usikkerhet om
hvordan de kunne brukes i ordinær kroppsøvingsundervisning. Allikevel vises det til
alternative arbeidsmetoder som kan brukes som tverrfaglig arbeid og alternativ undervisning.
Det vises til en bevisthet rundt ulike kroppssyn, forståelse rundt problematikken og
utfordringer til implenetering av undervisning om kroppspress i regular undervisning.
Samtidig at det finnes arbeidesmetoder som kan implementeres på tross av manglende
kunnskap om hvordan dette kan gjøres i selve kroppsøvingsundervisningen. | |
dc.description.abstract | Background
The purpose of this thesis is to investigate whether physical education can prevent the
experience of body pressure among middle school students. Physical education is a context
where the body is central, and students are expected to learn about, through, and with their
bodies. It is the only setting where students are specifically taught about body ideals, body
identity, and body image. This study examines the historical role of the body in the context of
physical education and discusses the challenges posed by dualistic teaching methods, as well
as the potential implications for preventing body pressure. The focus is on middle school
students, who are more likely to experience body pressure compared to other age groups.
Method
Data collection will be conducted through in-depth interviews and focus group discussions.
The in-depth interviews will involve middle school students (15 years old), who are at an age
where they can reflect on their experiences in physical education but are also young enough to
discuss their experiences openly. Additionally, focus group interviews will be conducted with
qualified physical education teachers who have work experience. These professionals can
share their experiences and insights on how they address competence goals related to body
ideals, body identity, and self-image. The data will be analyzed using thematic analysis
(Braun & Clarke, 2006).
Results
Three main themes emerged from the data analysis. Theme 1 (Activities) highlighted the
importance of student-led teaching and various "non-traditional" activities in preventing body
pressure. Theme 2 (Gender-segregated teaching) suggested that separating students by gender
could help reduce body pressure. Theme 3 (Classroom teaching) emphasized the need to
provide students with knowledge and time for reflection on body pressure, including
collaboration with other subjects and theoretical teaching as sub-themes.
Conclusion
When addressing body pressure in physical education, where the body is central, the
organization of teaching was found to focus more on prevention than on managing and
understanding the subjective experience of body pressure. Gender-segregated teaching
emerged as a significant concept, with both advantages and disadvantages. The findings
indicate that gender is one of several factors that teachers must consider when organizing
instruction. This approach was used to both reinforce and challenge traditional gender roles.
The informants primarily discussed the physical body from a dualistic perspective in their
discourse on body and gender. Although they showed some understanding of other body
perspectives, they expressed uncertainty about how to integrate these perspectives into regular
physical education. Nevertheless, alternative working methods were identified, such as
interdisciplinary work and alternative teaching methods. The study highlighted an awareness
of different body views, an understanding of the issues, and the challenges of implementing
body pressure education in regular teaching. Despite the lack of knowledge on how to
integrate these methods into physical education, the findings suggest that such methods can
still be implemented | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | UIS | |
dc.title | Forebygging av kroppspress gjennom kroppsøving | |
dc.type | Master thesis | |