Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorAuestad, Kristian
dc.date.accessioned2024-07-23T15:51:26Z
dc.date.available2024-07-23T15:51:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229877712:51306745
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142855
dc.description.abstractI Norge har LK20 oppfordret til matematiske samtaler og dialogisk undervisning. Matematikkdidaktisk forskning har vist at matematiske oppgaver er et av lærerens mest sentrale verktøy for å lede matematikkundervisning og gi elevene ønskede muligheter for deltakelse og læring. Dermed er studien interessert i matematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler, og har form som en casestudie der to klasser på 6. trinn utgjør studiens utvalg. Ut fra video- og lydopptak av undervisningen undersøker studien hva som kjennetegner de matematiske oppgavene som blir brukt i helklassesamtaler. Ved bruk av et rammeverk for lærer- og elevhandlinger analyseres også elevenes muligheter for deltakelse. I tillegg brukes lærerintervju til å få innblikk i lærerens refleksjoner rundt bruken av matematiske oppgaver i helklassesamtaler. Konteksten for studien er brøkundervisning i undervisningsmodellen Utviklende Opplæring i Matematikk. Gjennom dette forskningsarbeidet blir det funnet at de matematiske oppgavene som ble brukt hadde varierte egenskaper og kognitive krav. Det var ulike lærer- og elevhandlinger som forekom i helklassesamtalene, og studiens funn antyder at dette kan være påvirket av underliggende faktorer som den matematiske oppgaven og klasseromsmiljøet. Analysene av lærer- og elevhandlinger viste at lærerens fokuserende handlinger, og at det var rom for elevinitiativer, økte elevenes muligheter for deltakelse i helklassesamtalene. I lærerintervjuet trekker læreren frem to sentrale praksiser; å gjøre gode prediksjoner i forkant av matematiske helklassesamtaler og bruk av samtaletrekk for å lede samtalen mot læringsmålet. Studien konkluderer med at matematiske oppgaver legger et viktig grunnlag for elevers muligheter for deltakelse i helklassesamtaler. Videre forskning på matematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler vil kunne gi nyttig forståelse av denne sentrale undervisningspraksisen.
dc.description.abstractIn Norway, the curriculum LK20 encourages mathematical discussions and a dialogic approach to instruction. Research has shown that mathematical tasks are an important tool in teaching, as they allow teachers to lead instruction in ways that provide students with opportunities for participation and learning. This study examines the role of mathematical tasks in whole-class discussions through a case study involving sixth-grade students. Videos of the instruction were used to investigate the features of the mathematical tasks used for whole-class discussions. A framework describing teacher and student interventions was used to analyze the students’ opportunities of participation. By interviewing the teacher, the study also gains insights into the teacher’s reflections on using mathematical tasks in whole-class discussions. The context of the study is teaching fractions using an instructional method called Developmental Education in Mathematics. This study found that the mathematical tasks used in instruction had different features and cognitive demands. The whole-class discussions included a variety of teacher and student interventions, and this study suggested the mathematical task and the classroom environment as underlying factors for these interventions. Furthermore, the analysis showed that the teacher’s focusing action and room for student initiatives contributed to increased opportunities for participation. In the interview, the teacher highlighted the importance of doing good predictions ahead of whole-class discussions and using talk moves in leading the discussion toward the teaching goal. The study concluded that mathematical tasks lay an important foundation for students’ opportunities for participation in whole-class discussions. Further research on the role of mathematical tasks in whole-class discussions will provide additional understanding of this important instructional activity.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleMatematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel