Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBiswas, Tanu
dc.contributor.authorDragesæt Knudsen, Sara
dc.date.accessioned2024-07-23T15:51:30Z
dc.date.available2024-07-23T15:51:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229875651:8763734
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142859
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed en bakenforliggende hypotese - basert på egne erfaringer, kvalitative intervju med ledere, lærere og miljøveiledere, og tilgjengelige rapporter og artikler i faglitteratur og presse - om et mulig forbedringspotensial i samarbeidet mellom ordinær avdeling og spesialavdeling i grunnskolen, har jeg forsøkt å analysere meg frem til tydelige forslag for å sikre en så god og inkluderende skole som mulig, spesielt for elever med spesielle behov, men også for alle elever og alle ansatte i grunnskolen. De konkrete forskningsspørsmålene jeg stilte var: - Hva kan ledelsen gjøre for at ansatte på spesialavdelingen skal kunne samarbeide godt med ansatte på ordinær? - Hvordan kan ledelsen bygge en god inkluderingskultur for ansatte og elever på tvers av avdelingene? - Hva kan de ansatte gjøre for å støtte ledelsen i sitt arbeid mot et godt samarbeid på tvers av avdelingene? Tidligere forskning og litteratur på området antyder at to av de viktigste forutsetningene for å lykkes med en inkluderende skole er tydelig og inspirerende ledelse og et konstruktivt og formalisert samarbeid mellom ledelse og lærere/miljøveiledere, samt internt samarbeid mellom lærerkreftene på ordinære avdelinger og på spesialavdelingene. Eksempelvis har Buli-Holmberg et al. (2019) identifisert et klart behov for å legge mer vekt på planlegging i form av samarbeid - til det beste for lærere og elever. Både Skoglund og Stäcker (2016) og Smith og Leonard (2005) fremhever rektors rolle som en sentral støtte for inkludering. I prosjektet RA4AL (Raising Achievement for All Learners) konkluderte man også med at profesjonell kompetanseutvikling for lærere og ledere er nødvendig for å sikre læring og deltakelse av alle elever. Disse studiene – i tillegg til flere studier og forskningsrapporter som er nevnt i min studie – dannet fundamentet for det teoretiske grunnlaget for min forskning som har en sterk konsentrasjon rundt organisasjonsledelse i skolen. Organisasjonsledelse i skolen har flere distinkte særtrekk, som f.eks. at skolens kontekst for ledelse er «infisert av verdier» (Riis & Paulsen, 2022, s.15) Ved hjelp av intervjuer har jeg i denne masteroppgaven forsøkt å verifisere tidligere studier og forskningsrapporter, samt få konkrete eksempler på informantenes synspunkt på hvordan ledelsen og/eller ansatte på en skole kan legge til rette for godt samarbeid mellom spesialavdeling og ordinær avdeling på skoler som har egne spesialavdelinger. Etter gjennomføring, transkribering og tematisk analyse av ti intervjuer, har jeg analysert meg frem til tre sentrale tema som informantene har bidratt sterkt til: - Tid til samarbeid og planlegging for alle ansatte - Samarbeid på tvers av avdelinger og stillinger - Informasjonsflyt på og ut av skolen Det er et faktum at det er store forskjeller fra skole til skole, både fordi alle skoler har ulik størrelse, ulik ledelse og ulik organisering, men også på grunn av «kulturen i veggene». På tross av et noe snevert utvalg av informanter fremhever studien tydelig hvor viktig ledelsens rolle er når det kommer til strategier og organisering, informasjonsflyt og bruk av tid og ressurser. Kapittel syv skisserer syv konkrete forslag – basert på temaene fra intervjuprosessen og på tolkning av resultater fra tidligere studier - til områder som er vel verdt å vurdere hvis man opplever at det er rom for forbedringer på den aktuelle skolen.
dc.description.abstractWith an underlying hypothesis - based on my own experiences, qualitative interviews with leaders and teachers, and available reports and articles in professional literature and the press - about a possible improvement potential in the collaboration between the regular department and the special department in the primary school, I have performed my analyses in order to suggest proposals to ensure as good and inclusive schools as possible, especially for pupils with special needs, but also for all staff and pupils in the primary school. The specific research questions I asked were: - What can management do to ensure that employees in the special classes/departments can cooperate well with employees running the regular classes/departments? - How can management build a good culture of inclusion for employees and students across all classes/departments? - What can the employees do to support management in their ambitions towards good cooperation across all departments? Previous research and literature in the area suggests that two of the most important prerequisites for the success of an inclusive school are clear and inspiring leadership and a constructive and formalized collaboration between management and teachers/environmental supervisors, as well as internal collaboration between the teaching staff in regular departments and in the special departments. For example, Buli-Holmberg et al. (2019) have identified a need to place more emphasis on planning in the form of collaboration - for the good of teachers as well as for the pupils. Both Skoglund and Stäcker (2016) and Smith and Leonard (2005) emphasize the principal's role as a central support for an inclusive learning environment. In the RA4AL project (Raising Achievement for All Learners), it was also concluded that professional competence development for teachers and leaders is necessary to ensure constructive learning and participation of all students. These studies - in addition to several other studies and research reports mentioned in my study - formed the theoretical basis for my research, which has a strong concentration around organizational management in schools. Organizational management in schools has several distinct characteristics, such as e.g. that the school's context for management is "infected by values" (Riis & Paulsen, 2022, p.15). With the help of interviews, I have tried to verify previous studies and research reports, as well as get concrete examples of the informants' point of view on how management and/or staff at a school can facilitate good cooperation between special departments and regular departments in situations where the schools have own special classes or departments. After conducting, transcribing and thematically analyzing ten interviews, I have summarized three central themes to which the informants have contributed strongly: - Time for collaboration and planning for all employees - Collaboration across departments and positions - Information flow in and out of the school It is a fact that there are big differences from school to school, primarily because all schools have different sizes, different management, and different organization, but also because of the "culture within the walls". Despite a somewhat narrow selection of informants, the study clearly highlights how important the management's role is when it comes to strategies and organization, information flow and utilization of time and resources. Chapter seven outlines seven concrete proposals - based on the themes from the interview process, and also based on the interpretation of results from previous studies - for areas that are well worth considering if you identify that there is room for improvement at the school in question.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleBrobygging i grunnskolen. Ledelsens rolle i å fremme samarbeid mellom ordinær avdeling og spesialavdeling.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1080]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel