Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovtun, Gaute
dc.contributor.authorTorvund, Olav
dc.date.accessioned2024-07-23T15:51:31Z
dc.date.available2024-07-23T15:51:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229877712:34394695
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142860
dc.description.abstractOver de siste årene har digitale ressurser blitt stadig mer integrert i undervisningen, noe som utfordrer rollen til den trykte læreboken. I denne studien blir det kastet lys over dette ved å undersøke læreres erfaringer med fordeler og ulemper med digitale og trykte læremidler i matematisk problemløsning. Dette prosjektet utforsker lærernes erfaringer med bruk av digitale læremidler i matematisk problemløsning og trykte læremidler. Teoretiske perspektiver som blir undersøkt er tidligere forskning som ser på fordeler og ulemper ved digitale og trykte læremidler. I tillegg vil det trekkes inn teoretiske perspektiv ift. arbeid med problemløsning i matematikk. Ut fra disse teoriene og den innsamlede data, er det utarbeidet kategorier som problemstillingen vil bli diskutert i lys av. Metodologisk sett følger prosjektet en kvalitativ tilnærming, med innsamling av data gjennom lærerintervjuer. Utvalget vil bestå av lærere med erfaring i bruk av både digitale læremidler og trykte midler og målet er å oppnå et bredt spekter av erfaringer og synspunkter. Studien tar ikke sikte på å måle effekten av digitale læremidler sammenlignet med trykte midler, men tar sikte på å bidra til forståelse av lærernes perspektiver på digitale læremidler, og søker å informere lærere, skoleledere og utdanningsinstitusjoner om fordeler og ulemper ved bruk av disse ressursene i forhold til trykte ressurser. Noen av funnene viser at lærerne fremhever at digitale verktøy kan motivere elever og gi umiddelbar tilbakemelding, men kan også begrense dypere refleksjon og forståelse. Studien viser at lærernes rolle i å velge og tilpasse oppgaver og læremidler er avgjørende for å støtte elevenes problemløsningsprosesser. Studier viser at en balansert bruk av digitale og trykte læremidler kan øke motivasjonen og engasjementet, men det er viktig å være kritisk til verktøyenes funksjoner og tilpasse dem til elevenes behov. Selv om digitale verktøy kan individualisere læringsopplevelser, er lærerens veiledning uerstattelig for å sikre dypere forståelse og utvikling av problemløsningsferdigheter. Funnene understreker betydningen av variert undervisning for å fremme kreativitet, utholdenhet, refleksjon og argumentasjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleLæreres erfaringer med bruk av digitale og trykte læremidler i matematisk problemløsning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel