dc.description.abstract | Over de siste årene har digitale ressurser blitt stadig mer integrert i undervisningen, noe som
utfordrer rollen til den trykte læreboken. I denne studien blir det kastet lys over dette ved å
undersøke læreres erfaringer med fordeler og ulemper med digitale og trykte læremidler i
matematisk problemløsning. Dette prosjektet utforsker lærernes erfaringer med bruk av
digitale læremidler i matematisk problemløsning og trykte læremidler. Teoretiske
perspektiver som blir undersøkt er tidligere forskning som ser på fordeler og ulemper ved
digitale og trykte læremidler. I tillegg vil det trekkes inn teoretiske perspektiv ift. arbeid med
problemløsning i matematikk. Ut fra disse teoriene og den innsamlede data, er det utarbeidet
kategorier som problemstillingen vil bli diskutert i lys av.
Metodologisk sett følger prosjektet en kvalitativ tilnærming, med innsamling av data gjennom
lærerintervjuer. Utvalget vil bestå av lærere med erfaring i bruk av både digitale læremidler
og trykte midler og målet er å oppnå et bredt spekter av erfaringer og synspunkter. Studien tar
ikke sikte på å måle effekten av digitale læremidler sammenlignet med trykte midler, men tar
sikte på å bidra til forståelse av lærernes perspektiver på digitale læremidler, og søker å
informere lærere, skoleledere og utdanningsinstitusjoner om fordeler og ulemper ved bruk av
disse ressursene i forhold til trykte ressurser.
Noen av funnene viser at lærerne fremhever at digitale verktøy kan motivere elever og gi
umiddelbar tilbakemelding, men kan også begrense dypere refleksjon og forståelse. Studien
viser at lærernes rolle i å velge og tilpasse oppgaver og læremidler er avgjørende for å støtte
elevenes problemløsningsprosesser. Studier viser at en balansert bruk av digitale og trykte
læremidler kan øke motivasjonen og engasjementet, men det er viktig å være kritisk til
verktøyenes funksjoner og tilpasse dem til elevenes behov. Selv om digitale verktøy kan
individualisere læringsopplevelser, er lærerens veiledning uerstattelig for å sikre dypere
forståelse og utvikling av problemløsningsferdigheter. Funnene understreker betydningen av
variert undervisning for å fremme kreativitet, utholdenhet, refleksjon og argumentasjon. | |