Show simple item record

dc.contributor.advisorJakobsen, Arne.
dc.contributor.authorRiska, Lillian.
dc.date.accessioned2024-07-25T15:51:18Z
dc.date.available2024-07-25T15:51:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229891277:47639006
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143253
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkolene i dag er gode til å tilrettelegge for tilpasset opplæring til elever med lavere prestasjonsevner, men ikke fullt så flinke til å tilpasse opplæringen til evnerike elever. Mange mener at de evnerike elevene klarer seg selv og ikke trenger like mye oppmerksomhet som de andre medelevene. Noen foreldre kan klage på skoler som tilrettelegger for de evnerike elevene, mens andre foreldre ikke forstår hvorfor deres evnerike barn ikke får tilbud om tilpasset opplæring. Hvis ikke evnerike elever får tilstrekkelig oppmerksomhet og utfordringer, kan de begynne å kjede seg og dermed underprestere i forhold til sitt potensial. Dette er en kvalitativ studie og oppgaven er designet med en problemstilling som utforskes gjennom å besvare fire forskningsspørsmål. For å få frem hvordan matematisk evnerike eleven opplever tilpasset opplæring, er problemstillingen som følger: Hvordan påvirkes motivasjonen til matematisk evnerike elever når de får tilpasset opplæring gjennom differensiering? Forskningen innebærer implementering av et undervisningsopplegg og fire matematisk evnerike elever blir tatt ut av klasserommet for å gjennomføre det tilpassede opplegget. Hver elev ble intervjuet før og etter intervensjonen for å vurdere hvilke undervisningsopplegg elevene blir mest motivert av. Datainnsamlingen inkluderer blant annet intervjuer og observasjoner, som ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Oppgaven benytter seg av ulike teoretiske rammeverk for å kontekstualisere forskningen, som blant annet selvbestemmelsesteorien (Ryan & Deci, 2002) og Csikszentmihalyi (2014) sin teori om flow experience. Resultatene synliggjør hvor mye mer motivert matematisk evnerike elever blir av et tilpasset opplegg. Spesielt når elevene får muligheten til å arbeide i en mindre gruppe, med differensiert opplegg og sammen med andre jevnaldrende elever med tilsvarende evner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleMatematisk evnerike elever: En kvalitativ studie om hvordan tilpasse matematikk undervisningen til matematisk evnerike elever på småskoletrinnet.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record