Show simple item record

dc.contributor.advisorHervik, Sigbjørn
dc.contributor.authorStrømme, Herje Mads
dc.date.accessioned2024-08-09T15:51:30Z
dc.date.available2024-08-09T15:51:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:243200799:247395595
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145648
dc.description.abstractDenne studien fokuserer på lærernes oppfattelser av dybdelæring i matematikkfaget, og om lærerne mener dybdelæring bidrar til økt forståelse og ferdigheter i matematikk. Dybdelæring er et relativt nytt begrep i skolen, med forskjellige synspunkter og tolkninger. Denne studien vil derfor ta for seg hvordan dybdelæring er ment, praktisert og tolket i skolen. For å se nærmere på læreres refleksjoner og erfaringer om begrepet ble det gjennomført kvalitative intervjuer med et utvalg matematikklærere på ungdomstrinnet. Hensikten var her å undersøke de ulike lærernes tilnærminger til begrepet og hvordan de praktiserte dette i sin undervisning. Her var det altså lærernes bevissthet knyttet til temaet som var av interesse, heller enn om de ulike kandidatenes meninger om hvorvidt dybdelæring burde/burde ikke være en del av læreplanen. Intervjuene var interessante ettersom det viste seg at lærerne hadde svært forskjellig bevissthetsgrad knyttet til temaet. Noen tenkte mye på hvordan de skulle utnytte dette mest mulig effektivt i undervisningen, mens andre mente dette ble sikret i undervisningen uten at dette skulle utdypes så mye nærmere. Det interessante var å undersøke i hvilken grad lærerne var bevisste på bruken og nytteverdien av dybdelæring i sin undervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer om dybdelæring på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record