Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLillevik Gjære, Åsmund
dc.contributor.advisorJakobsen, Arne
dc.contributor.authorFjeld, Dennis
dc.date.accessioned2024-08-23T15:51:24Z
dc.date.available2024-08-23T15:51:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229877712:51370126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147914
dc.description.abstractMatematikkangst har gjennom en rekke forskning blitt forbundet med lavere prestasjoner i faget. En mulig begrunnelse for denne forbindelsen er at det forstyrrer arbeidsminnet, som kan gjøre det vanskeligere for individet å lære seg matematikk. Mange matematiske temaer kan tas med i en diskusjon rundt hva som er vanskelig å lære seg, men brøk er et tema jeg fant ekstra interessant i dette tilfellet. Brøk introduseres for elever i tidlig skolegang, og dette temaet krever at en ser på tall på en helt annen måte enn bare heltall. Dette har vekket en interesse hos meg i å finne ut hvorvidt elever med høyere grad av matematikkangst, klarer å sammenligne brøksstørrelser like godt som andre. I min masteroppgave har jeg testet om elevers grad av matematikkangst har en korrelasjon med deres variasjon av strategier og nøyaktighet i sammenligning av brøkmengder. Det ble gjennomført kvantitativ testing i flere ungdomsskoleklasser, der elevene besvarte spørsmål om ulike opplevelser i møte med matematikk. Videre i undersøkelsen besvarte de oppgaver som utfordret deres kunnskap om brøksstørrelser. Mine resultater viste at matematikkangst hadde en negativ korrelasjon med både nøyaktighet og variasjon av strategier brukt i arbeid med brøksammenligning. Jeg diskuterer mulige forklaringer på at faktorene kan ha en reell sammenheng, fra et teoretisk grunnlag.
dc.description.abstractMathematics anxiety has been associated with lower performance in the subject through a series of research. One possible explanation for this association is that it disrupts working memory, which can make it harder for individuals to learn mathematics. Many mathematical topics can be included in a discussion about what is difficult to learn, but fractions are a topic I found particularly interesting in this case. Fractions are introduced to students in early schooling. It is a concept that requires looking at numbers in a completely different way than just integers. This has sparked an interest in me to find out whether students with higher levels of math anxiety are able to compare fraction sizes as well as other students. In my master's thesis, I have tested whether students' level of math anxiety correlates with their variation of strategies and accuracy in comparing fractional quantities. Quantitative testing was conducted in several middle school classes, where students answered questions about various experiences with mathematics. Furthermore, in the survey, they answered tasks that challenged their knowledge of fraction sizes. My results showed that math anxiety had a negative correlation with both accuracy in their work, as well as the variation of strategies used. Possible explanations for the variables having a real connection are discussed from a theoretical basis.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleMatematikkangst og brøksammenligning: En korrelasjonsstudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel