Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovtun, Gaute
dc.contributor.authorSømme, Sara-Elise
dc.date.accessioned2024-08-31T15:51:17Z
dc.date.available2024-08-31T15:51:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229877712:50442699
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149431
dc.description.abstractDet er flere som har gjennomført studier i ulike land om hvilke utfordringer og suksessfaktorer lærere opplever med implementering av programmering. (Finger & Houguet, 2009; Jones et al., 2004; Sentance & Csizmadia, 2017; Vinnervik, 2022). Igjennom denne studien er det forsket på «Hvilke utfordringer og suksessfaktorer opplever norske lærere med implementering av programmering i matematikk». Via intervju og modellen til Vinnervik (2022) for indre og ytre utfordringer har en rekke utfordringer og suksessfaktorer blitt identifisert. Av alle disse utfordringene og suksessfaktorene var det noen som skilte seg mer ut en andre. Lærerne viser å ha en utfordring med å forstå hva de digitale ferdigheter innebærer, og hva programmeringens plass i læreplanen er. De løfter frem utfordringene med mangel på tid til å hjelpe alle elevene, samt tidspresset med et fullstappet pensum. Selv om læreren implementerer programmering som en eget emne eller som en del av de andre emnene, synes fortsatt lærerne at det er tidspress i matematikk. Av suksessfaktorer var det kategorien Undervisningstilnærming (I4) fra modellen til Vinnervik (2022) som skilte seg ut. Denne kategorien var den eneste som hadde flere antall ytringer for suksessfaktorer enn antall ytringer for utfordringer. Blant de var suksessfaktorene kopiering og justering, læreverket Campus Inkrement, Spill-basert undervisning, samarbeidslæring. Ifølge lærerne løser samarbeidslæring problemer som tidsmangel, utstyrsmangel og generelt utfordringen med å strekke over alle elevene som trenger hjelp. Av forskningsbasert undervisningsmetoder er det kun Spill-basert læring som nevnes eksplisitt. Ingen av lærere løftet frem forskningsbaserte undervisningsmodeller for programmering i matematikk. Noe som strider imot hypotesen til denne studien.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvilke utfordringer og suksessfaktorer opplever norske lærere med implementering av programmering i matematikk?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1105]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel