Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarie Smith-Solbakken
dc.contributor.authorLene Mellemstrand
dc.date.accessioned2024-08-31T15:51:21Z
dc.date.available2024-08-31T15:51:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229916809:229917606
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149432
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å se på klimaet i samfunnsfagbøker. Jeg har brukt fem samfunnsfagbøker på 6. trinn, tilhørende fem læreplaner fra 1974 til 2020. Problemstillingen er som følger: Hvordan blir klima fremstilt i samfunnsfagbøker på 6. trinn gjennom et 50 års perspektiv? Jeg organiserer klimatematikken i tre kategorier: forsøpling, vann og luft, og ressursforvaltning og økosystem. De blir brukt i en ordtellingsanalyse for å se hvilke aspekter av klimatematikken som er fremhevet i de ulike lærebøkene. Videre utdypes lærebøkene og funnene i ordtellingsanalysen ved å bruke en innholdsanalyse. Da blir det mulig å se at det har skjedd en endring over tid i hvordan lærebøkene skriver om klima. Kategorien forsøpling har gått fra å vektlegge søppel til å fokusere på overforbruk i rike land. I kategorien vann og luft skriver de eldre bøkene om konsekvensene og årsakene til forurenset vann og luft, mens de nyere bøkene knytter kategorien opp mot samenes menneskerettigheter. Kategorien ressursforvaltning og økosystem går fra å vektlegge økosystemet balanse og vernet av naturen, til å trekke inn internasjonal handel og transport. Til slutt gjøres det en diskursanalyse som bruker Dryzeks presentasjon av miljødiskurser. Diskursene som blir brukt i denne masteroppgaven er grenser (limits), økologisk modernisering (ecological modernization) og grønn bevissthet (green consciousness). Diskursen grenser preger de eldre lærebøkene, men er ikke å finne i de nyeste lærebøkene. Diskursen økologisk modernisering kan man se i flere av lærebøkene, inkludert noen av de eldste, men er mest fremtredende i de nyeste lærebøkene. Til slutt er ikke diskursen grønn bevissthet synlig i de eldste lærebøkene, men trekkes inn i de nyere lærebøkene. Diskursene overlapper hverandre og er til stede i flere av lærebøkene.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to look at the climate in social studies-textbooks. I have used five social studies-textbooks in the sixth grade, belonging to five curricula from 1974 to 2020. To analyze this subject matter, the following question was formulated: How is the climate portrayed in social studies-textbooks in the sixth grade through a 50-year perspective? I organize the climate into three categories: waste, water and air, and resource management and ecosystems. They are used in a word count analysis to see which aspects of the climate are emphasized in the various textbooks. Furthermore, the textbooks and the findings in the word count analysis are elaborated using a content analysis. That makes it possible to see that there has been a change over time in how the textbooks write about the climate. The category named waste has gone from emphasizing trash to focusing on overconsumption in rich countries. In the water and air category, the older books write about the consequences and causes of polluted water and air, while the newer books link the category to the rights of the Sami people. The category resource management and ecosystems go from emphasizing the balance in the ecosystem and the protection of nature, to focusing on international trade and transport. Finally, the thesis uses a discourse analysis that uses Dryzek’s presentation of environmental discourses. The discourses used in this master's thesis are limits, ecological modernization, and green consciousness. The discourse on limits characterizes the older textbooks but cannot be found in the most recent textbooks. The discourse of ecological modernization can be seen in several of the textbooks, including some of the oldest, but is most prominent in the newest textbooks. Finally, the discourse green consciousness is not visible in the oldest textbooks but is relevant in the newer textbooks. The discourses overlap and are prominent in several of the textbooks.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleKlimaets komplekse karakter: Lærebøkers fremstilling av klima gjennom et 50-års perspektiv (1974-2020)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1105]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel