Browsing UiS Brage by Title
Now showing items 4527-4546 of 18923
-
Elements in Scenario-Based Simulation Associated with Nursing Students’ Self-Confidence and Satisfaction: A Cross-Sectional Study
(Journal article; Peer reviewed, 2019-08)Aim: To identify elements in scenario‐based simulation associated with nursing students' satisfaction with the simulation activity and self‐confidence in managing the simulated patient situation. The study will provide ... -
Elementær grafteori: Stier og relaterte egenskaper
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg presentere generell grafteori, og hvordan en kan anvende dette i klasserommet. Til å begynne med presenterer jeg generell teori og definisjoner innen grafer, før jeg tar for meg to ulike eksempler ... -
Elevar sine forklaringar i matematiske heilklassediskusjonar og læraren sin respons på desse: Ein kasusstudie av matematikkundervisning på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Læreplanen i matematikk peikar på at elevane mellom anna skal få resonnere og argumentere. Heilklassediskusjonar gir gode moglegheiter for dette og elevforklaringar er ein sentral del av matematiske heilklassediskusjonar. ... -
Elevated microsatellite alterations at selected tetranucleotides (EMAST) is not attributed to MSH3 loss in stage I-III colon cancer: An automated, digitalized assessment by immunohistochemistry of whole slides and hot spots
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12)INTRODUCTION: EMAST is a poorly understood form of microsatellite instability (MSI) in colorectal cancer (CRC) for which loss of MSH3 has been proposed as the underlying mechanism, based on experimental studies. We aimed ... -
Elevated microsatellite alterations at selected tetranucleotides in early-stage colorectal cancers with and without high-frequency microsatellite instability: same, same but different?
(Journal article; Peer reviewed, 2016-02)Microsatellite instability (MSI) is associated with better prognosis in colorectal cancer (CRC). Elevated microsatellite alterations at selected tetranucleotides (EMAST) is a less-understood form of MSI. Here, we aim to ... -
Elevenes oppfatning av en dyktig lærer i videregående skole
(Masteroppgave/UIS-SV-NHS/2016;, Master thesis, 2016-05)I denne eksplorerende studien er elever i videregående skoles oppfatning av den dyktige lærer blitt undersøkt, analysert og tolket. Det er også diskutert hvordan elevenes oppfatning kan gi et bidrag til å forstå rollen ... -
Elevenes opplevelse av tekstrespons i norsk på 8. Trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om hvordan elever på 8. trinn vurderer og forstår skriftlige tilbakemeldinger på tekster i norskfaget. På bakgrunn av tidligere forskning, som viser at det finnes ... -
Elevengasjement i historieundervisningen: En instrumentell multiple-case studie med observasjon av forholdet mellom elevengasjement og fagdidaktiske elementer.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var utvikling av kunnskap om hvilke fagdidaktiske elementer som engasjerer i historieundervisning. Engasjement bidrar til læring. Kunnskap om hva historie-lærere kan og bør gjøre for å engasjere ... -
Elevens selvoppfatning og sosial inkludering.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)I denne studien var formålet å undersøke hvordan faglig selvvurdering og sosial mestringstro henger sammen med sosial inkludering. Samt å undersøke om det var forskjeller mellom kjønn. Hensikten med studien var å bidra til ... -
Elevens subjektive opplevelse knyttet til mobbing
(Master thesis, 2021)Den 9. Juni 2017 vedtok stortinget nye bestemmelser i opplæringsloven kapittel 9a. Dette er kapittelet om elevenes skolemiljø. Hensikten med endringene i kapittelet, er å styrke rettighetene til elever som blir mobbet og ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial og deres opplevelse av skole og lærere
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-07)Denne masteroppgaven omhandler elever med ekstraordinært læringspotensial og deres opplevelse av skole og lærere. Med utgangspunkt i dette, ble følgende problemstilling formulert: «Klarer den norske skolen å dekke behovene ... -
Elever med flyktningbakgrunn i ungdomsskolen. En studie av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-27)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler ungdomsskole elever i to innføringsklasser ved samme skole som kan ha blitt utsatt for et krigstraume, samt lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen. Med utgangspunkt ... -
Elever med stort læringspotensial og motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2021)Oppgaven setter søkelys på elever med stort læringspotensial, hvor målet med studien var å få innblikk i hva som motiverer denne gruppen av elever innenfor matematikk. Det har blitt observert samlinger ved Talentsenteret ... -
Elever med stort læringspotensial sine erfaringer med matematikk og tilpasset opplæring i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring og matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial kan være krevende, og elevene kan ofte blir overlatt til seg selv. Med bakgrunn i dette var hensikten og formålet med denne studien å ... -
Elever som etterforskere i historiefaget – Historisk tenkning i møte med primærkilder
(Master thesis, 2022)Kunnskapsløftet 2020 har som mål at kildekritikk, utforskertrang, skaperglede og aktiv læring skal vektlegges mer i skolen. Formålet er at elever skal utvikle kompetansen de trenger for å møte et informasjonssamfunn i ... -
Elevers arbeid med responsen de får i norskfaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hvordan arbeider utvalgte elever på 7. trinn med vurderingene de får av læreren sin og medelevene sine i arbeid med fortellinger? I denne oppgavens sammenhengen arbeidet elevene det er forsket på med et tverrfaglig ... -
Elevers bruk av YouTube til historiefaget i vg3
(Master thesis, 2022)Ungdatarapporten fra 2019 viser blant annet at 72% av elever i den videregående skolen bruker minst 1-2 timer daglig på å se på filmer, serier, og YouTube (Ungdatasenteret, 2019). Dette forskningsprosjektet undersøker ... -
Elevers forståelse av Annas himmel knyttet til emnet folkehelse og livsmestring i norsk.
(Master thesis, 2022)Et nytt og viktig tema i skolen er det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Lærere må derfor øke kunnskapen om hvordan arbeide med temaet i norskfaget. Avhandlingens formål var å undersøke hvordan elever forstod ... -
Elevers fortellinger om spesialundervisning i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Denne oppgaven beskriver hvordan åtte elever erfarer spesialundervisning i grunnskolen. Disse erfaringene blir drøftet opp mot et inkluderende perspektiv på utdanning. «Jo nærmere han kom skolen, desto tettere ble ... -
Elevers motivasjon for problemløsingsorientert matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Motivasjon viser seg å være en viktig faktor for elevenes prestasjoner i matematikk. Siden problemløsing har fått en sentral plass i norsk skole, fører dette til at elevene nå må utforske, argumentere og resonnere. Dette ...