• Legitimating power: Solar energy rollout, sustainability metrics and transition politics 

      Sareen, Siddharth (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Increasing recognition of the irrefutable urgency to address the global climate challenge is driving mitigation efforts to decarbonise. Countries are setting targets, technological innovation is making renewable energy ...
    • Legitimation work in sustainable entrepreneurship: Sustainability ventures’ journey towards the establishment of major partnerships 

      Riandita, Andra; Broström, Anders; Feldmann, Andreas; Cagliano, Raffaella (Peer reviewed; Journal article, 2021-12)
      Sustainable entrepreneurship, that is, venturing with the aim of contributing to a shift of practices towards environmental and social sustainability, is an increasingly prominent phenomenon. This article investigates how ...
    • Legitimitetskløft i kommunale styringsnettverk: Variasjoner i intern legitimitet mellom strategisk og operativt nivå 

      Haugvalstad, Han Erik; Holmen, Ann Karin Tennås (Peer reviewed; Journal article, 2022-05)
      Et virkemiddel for norske kommuner i arbeidet med digitalisering av offentlig sektor er å samarbeide i form av et styringsnettverk. For å unngå at slike nettverk blir mer enn ren symbolikk, er det nødvendig med tilstrekkelig ...
    • Leiing, motivasjon og trivsel 

      Bø, Margunn (Bachelor thesis, 2022)
    • Leiinga si rolle i handtering av aggresjon i elevgruppa 

      Refsnes, Seri (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Samandrag Føremålet med studien har vore å sjå på korleis skular handterer aggresjon i elevgruppa, både proaktiv og reaktiv aggresjon. Det har vore eit særleg fokus på leiarane si rolle i dette arbeidet. Problemstillinga ...
    • Leiring av operasjonspasienten - En kvalitativ studie av operasjonssykepleieres erfaringer 

      Fosmark, Monica (Masteroppgave/UIS-SV-IH/2017;, Master thesis, 2017-04-26)
      Bakgrunn: Ved kirurgiske inngrep håndterer operasjonssykepleieren ulike typer leiring av pasienten. De vanligste leiene er ryggleie, sideleie og mageleie. Tidligere forskning viser at leiringsskader er noe operasjonssykepleierne ...
    • "Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard. 

      Edland, Anita Grøtte (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)
      Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ...
    • Lek & læring i barnehagen 

      Fallgren, Victor Elias Wehus. (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen i denne oppgaven er "Hvordan kan ansatte legge til rette for lek og læring i barnehagen?". For å belyse denne problemstillingen gjennom bruk av teori fra pensumslitteratur som er blitt brukt på studiet. ...
    • Lek i barnehagens uteområde 

      Neverlien, Sofie (Bachelor thesis, 2022)
    • Lek i Naturen som Brobygger: En Utforskning av Aktiv Lek i Naturen som Hjelpemiddel for Overgangene i Barnehagen 

      Aardal, Signe (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg studert etter problemstillingen som lyder: Hvordan kan aktiv bruk av naturen være et hjelpemiddel for barna som begynner i barnehagen og barna som slutter i barnehagen og begynner på ...
    • Lek og inkludering i barnehagen 

      Hjorteland, Karen Beate.; Simonsen, Celina. (Bachelor thesis, 2022)
    • Lek og psykisk helse i barnehage. 

      Belova, Diana (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)
      Temaet for denne oppgaven er lek og psykisk helse i barnehagen. Formålet ved denne oppgaven har vært å gå nærmere inn på begrepene lek og psykisk helse, og se på sammenhengen mellom disse to fenomenene. Hensikten er å danne ...
    • Lek sin rolle i møte med inkludering 

      Hødnebø, Tina (Bachelor thesis, 2022)
    • Leke for å leke, eller leke for å lære? 

      Myrtvedt, Martine Tjemsland. (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan kan man bruke lek som et utgangspunkt for læring, uten at det går på bekostning av lekens egenverdi?». Jeg har benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse ...
    • Lekende læring - Kan du leke deg smartere? 

      Sjølyst, Mathilde Ugland (Bachelor thesis, 2022)
      I denne bacheloroppgaven ville jeg se på læring i fornøyelsesparker i Europa. Hvordan blir læring inkludert i parkenes produkter? Hva tar barna med seg hjem av læring? Skiller noen parker seg ut? Problemstillingen min er ...
    • Lekens Kraft: En Systematisk Litteraturstudie av Lekebasert Læring i Barneskolen 

      Dybvik, Eivind; Jæger-Pedersen, Simen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne avhandlingen utforsker hvordan lekebasert læring (LBL) påvirker kognitiv, sosial og emosjonell utvikling hos barn i barneskolen, og identifiserer utfordringer ved implementeringen. Gjennom vår systematiske analyse ...
    • Lekeslåssing i barnehagen 

      Marius Waldeland; Vetle Jørgensen Hopsdal (Bachelor thesis, 2023)
      Formålet med oppgaven var å finne ut hvilken kunnskap barnehagelærere har om lekeslåssing og hvordan det arbeides med å tilrettelegge for lekeslåssing i barnehagen. Vi hadde inntrykk av at lekeslåssing var uønsket i ...
    • Lekkende kropper som tabu i tekst 

      Jensen, Ingeborg Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ...
    • Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet 

      Pettersen, Christel; Severson, Carina (Master thesis, 2022)
      Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ...
    • Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet 

      Pettersen, Christel; Severson, Carina (Master thesis, 2022)
      Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ...