Now showing items 18182-18201 of 18885

    • Vi er alle en del av Norges beredskap, men hvor alvorlig tar vi dette egentlig? 

      Nøland, Mari Bergsagel (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-15)
      I 2017 ble det utført en befolkningsundersøkelse på vegne av DSB, hvor det fremkom at Norges befolkning var lite forberedt på en krise. Som et resultat av dette ble det i slutten av 2018 sendt ut en brosjyre til alle Norges ...
    • Vi er alle en del av Norges beredskap- men er vi forberedt? 

      Revheim Gestdottir, Marie; Bjontegaard Oftedal, Ida (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06-15)
      DSB lanserte høsten 2018 en nasjonal kampanje om egenberedskap. Kampanjen fikk navnet “Du er en del av Norges beredskap”, og handler om hvordan befolkningen bør forberede seg for å kunne klare seg selv dersom samfunnet ...
    • Vi er alle en del av Norges beredskap- men er vi forberedt? 

      Gestdottir, Marie Revheim; Oftedal, Ida Bjøntegård (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06-15)
      DSB lanserte høsten 2018 en nasjonal kampanje om egenberedskap. Kampanjen fikk navnet “Du er en del av Norges beredskap”, og handler om hvordan befolkningen bør forberede seg for å kunne klare seg selv dersom samfunnet ...
    • «Vi er bindeleddet mellom lege og pasient.» - Hvordan sykepleieren kan ivareta omsorgen for pasienten i forbindelse med legevisitten. 

      Nysted, Hege (Masteroppgave/UIS-HV/2020;, Master thesis, 2020-05-31)
      Bakgrunn: Legevisitten er lite beskrevet i litteraturen på sykepleier- og medisinutdanningene i Norge, men likevel en sentral del av sykehushverdagen og samarbeidet mellom leger og sykepleiere. Helse Stavanger HF bygger ...
    • "Vi er enda i startgropen" - en kvalitativ studie av helsepersonells tanker og erfaringer med lovbestemmelsen for barn som pårørende i psykisk helsevern. 

      Dirdal, Anette (Masteroppgave/UIS-SV-IH/2014;, Master thesis, 2014-05-27)
      Sammendrag Bakgrunn: I januar 2010 ble det gjort endring i norsk lovverk som plikter helsepersonells ivaretakelse av barn som pårørende. Lovendringen ble tilføyd i helsepersonelloven, gjennom paragraf 10a: ”Helsepersonells ...
    • “Vi går på arbejde for dig, I bliver hjemme for mig” - Et kvalitativt studie om anæstesisygeplejerskers erfaringer med midlertidigt at blive omplaceret eller at få tildelt andre arbejdsopgaver under Covid-19 pandemien 

      Falkenberg Kjær Andersen, Theresa (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Baggrund: I marts måned år 2020 deklarerede verdenssundhedsorganisationen (WHO) udbrud af en ny Coronavirus, SARS-CoV-2 som en global pandemi. Da anæstesisygeplejersker har luftvejshåndtering som deres speciale ...
    • Vi gikk en tur bort fra stien ... - På tur med de yngste barna i barnehagen 

      Emilie Øvrevik Sundve; Miriam Lund Neresen (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom denne oppgaven har vi tatt sikte på å belyse problemstillingen “hvilken praksis har de utvalgte barnehagene når det gjelder turer med de yngste barna i barnehagen? For å belyse problemstillingen har vi valgt å ...
    • - Vi gjør så godt vi kan: En studie om barnehagelæreres opplevelse av plantid 

      Helletun, Linn Tone (Master thesis, 2022)
      Denne studien handler om barnehagelæreres plantid. Barnehagelærere har krav på minst fire timer plantid hver uke. Begrepet plantid dreier seg om barnehagelærernes tid satt av til utviklingsarbeid, planlegging av pedagogisk ...
    • ” ... Vi har da oppnådd noe på den tiden”, sa Åsta. En komparativ analyse av kjønnsoverskridende jenter i tre ungdomsbøker. 

      Poulsen, Henriette Korsand (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)
      Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan litteraturen kan fremstille overskridelse av de sosiale normene for hva kvinner er og kan gjøre. Problemstillingen er hvordan kjønnsoverskridende jenter fremstilles i ...
    • Vi har ingen å miste - en kvalitativ litteraturstudie av skolens muligheter til å forebygge selvmord 

      Okparaebo, Angelica (Master thesis, 2021)
      Mennesker som velger å avslutte livet sitt har på verdensbasis vært et vedvarende problem i samfunnet, og i Norge er det årlig et sted mellom 500 og 600 som begår selvmord. Det er en sammenheng mellom psykisk helse og ...
    • Vi kan ikke tilrettelegge mer i hverdagen for dette barnet enn det vi allerede gjør 

      Lie, Silje Karin Ramsvik (Bachelor thesis, 2024)
      Barnehagen er den første samfunnsinstitusjonen barn møter. Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i temaet inkludering av barn med særskilte behov. Hvem barn med særskilte behov er, deres rettigheter, og hva som er med ...
    • «Vi kastet elevene ut på dypet før» 

      Dversnes, Gunvald (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;;, Master thesis, 2018-05-15)
      Da Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving ...
    • «Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere 

      Dversnes, Gunvald (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen har historiske røtter tilbake til antikken, men fikk fornyet interesse i Australia på 1980-tallet. I denne artikkelen forteller fire norsklærere fra ungdomsskolen og den videregående ...
    • Vi knuser ikke tall, vi knuser følelser : en casestudie om håndtering av institusjonell kompleksitet i den frivillige organisasjonen 4H 

      Guttormsen, Gunvor (Master thesis, 2015-06-15)
      Innenfor forskningen på det frivillige feltet i Norge har det blitt postulert en endring i den tradisjonelle frivillighetsforståelsen, ved at det oppstår en økende grad av profesjonalisering, samt et ønske fra frivillige ...
    • Vi lander på beina - En studie av bærebjelken i beredskap og redning 

      Arnesen, Marianne; Joval, Karen-Anna (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;, Master thesis, 2017-10)
      De frivillige rednings- og beredskapsorganisasjonene spiller en svært viktig rolle i Norges beredskap. Som Justis- og beredskapsdepartementet (2016d, s. 50) i sin melding til Stortinget fremhever: «frivillige organisasjoner ...
    • "Vi lever jo egentlig av å spikre" - en casestudie om organisatorisk innovasjon og innføring av digitale løsninger 

      Sperre, Tonje (Masteroppgave/UIS-TN-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Totalentreprenøren Kruse Smith AS er landets sjette største konsern i sitt slag, og har siden 2012 hatt fokus på digitalisering i forbindelse med effektivisering av virksomheten på en bærekraftig måte. Byggenæringen befinner ...
    • «Vi må hele tiden være på tå-hev»- Samarbeid blant faglærere på videregående mot en inkluderende skole for alle 

      Gilje, Camilla Vestersjø (Master thesis, 2023)
      Denne oppgavens hensikt var å undersøke inkludering og samarbeid på den videregående skole. Fordi faglærere på den videregående skolen er lovpålagt å skape inkluderende læringsmiljø, søkte denne undersøkelsen å finne ut ...
    • "Vi sir aldri ei" : en studie av femininum i altadialekten 

      Stabell, Kristine Mikalsen (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)
      Denne masteroppgaven er en studie av femininum i altadialekten. Studien er basert på kvalitative intervju med 34 informanter i alderen 13-82 år, fra bydelene Bossekop, Elvebakken og Kronstad. Problemstillingen tok utgangspunkt ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • «Vi skal jo ikke være psykologer for barna» - Norsklæreres holdninger til psykisk helse som en del av Folkehelse og Livsmestring 

      Bergskaug, Anders (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har psykisk helse og Folkehelse og Livsmestring som tema. Oppgaven benytter en kvalitativ intervjustudie for å belyse følgende problemstilling: Hvilke holdninger har norsklærere på ungdomstrinnet til ...