• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Health Studies
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Health Studies
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med rolle som utfører : en kvalitativ studie av sykepleiere i hjemmebaserte tjenester

Grostøl, Anita Rognmo
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Grostøl, Anita Rognmo.pdf (1.028Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184095
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017) [200]
Abstract
De fleste store kommuner i Norge i dag har innført såkalt bestiller- utførermodellen i

sin helse og omsorgorganisasjon. Bestiller- utførermodellen er avledet av New public

management som er en organisasjonsteori som legger vekt på konkurranseutsetting og

markedsorientert styring. Man deler opp organisasjonen slik at man får et klart skille mellom

de som vedtar og definerer en tjeneste eller vare og de som utfører/ produserer. Målet med

dette er å balansere budsjettet samtidig som man øker kvaliteten på tjenesten og styrker

brukerens rettsikkerhet. I helse og omsorgssektoren er bestiller den som vedtar tjenesten

brukeren har krav på. Utfører er den som gjennomfører det bestiller vedtar. Utfører er

sykepleier i hjemmebaserte tjenester. Hensikten med dette studiet var å undersøke hvordan det

oppleves å være sykepleier i en utførerrolle.

Målene var følgende:

-- Å se hvordan utførers ekspertise brukes i bestiller- utførersamarbeidet.

-- Hvordan samarbeidet med bestiller påvirker arbeidets kvalitet i negativ eller

positiv retning.

-- Se om rollene til bestiller og utfører føles klare eller uklare, sett fra utførers

synspunkt og hvordan dette igjen påvirker tjenesten til bruker.

Metoden som ble brukt er kvalitativt forskningsintervju. Funnene tydet på at bestillerutførermodellen

legger til rette for at utfører får brukt sin profesjonskunskap gjennom

bestiller- utførersamarbeidet, og at dette samarbeidet stort sett fungerte greit. Men det ble og

rapportert om høyere forventing til effektivitet og en travlere hverdag som ifølge

informantene førte til en mindre tilfredsstillende arbeidssituasjon og en negativ opplevelse for

både bestiller, utfører og bruker. Konklusjonen ble at bestiller- utførermodellen fungerer på

noen punkter, men ikke på alle, og at det kanskje må nytenking til for å evaluere og forandre

modellen slik den brukes i dag.
Description
Master's thesis in Health and social sciences
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IH/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit