• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeid mellom bedrifter og utdannings- og forskningsinstitutt : et ubevisst potensial?

Fiskå, Elisabeth Stornes
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Fiskå, Elisabeth Stornes.pdf (437.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184394
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
Skal vi tro internasjonale undersøkelser er samarbeid mellom industri og utdannings- og

forskningsinstitusjoner en forutsetning for innovasjon og økonomisk vekst for virksomheter

som ønsker å konkurrere i et globalt konkurransemarked. Denne studien ser nærmere på

dette. Studien inngår i forskningsprosjektet ”Firm-Hei interaction on the process of

innovation” som utføres av IRIS (International Research Institute of Stavanger)

Studiens forskningsspørsmål er:

1. Hvordan foregår samarbeid om innovasjon? Her belyses omfang av ulike typer

innovasjonsaktiviteter, eksterne informasjonskilder til innovasjon, hvem

bedriftene samarbeider med, hvor samarbeidspartnerne er lokalisert og typer

omfang av interaksjon med utdannings- og forskningsinstitutter.

2. Hvorfor samarbeider bedriftene med utdannings- og forskningsinstitutter i

forbindelse med innovasjonsprosesser? Dette knyttes til motivasjonen for

samarbeid og innbefatter; hvorfor interaksjonsformer anses som viktige, viktighet

knyttet til ulike typer eksterne linker med utdannings- og forskningsinstitutter i

forbindelse med innovasjon i bedriften, hva bedriftene samarbeider med

utdannings- og forskningsinstitusjoner om og hva som er viktig ved valg av

samarbeidspartnere fra utdannings- og forskningssektoren.

3. Hvilke barrierer hindrer et samarbeid?

Både kvalitativ- og kvantitativ metode er benyttet i studien. Den kvalitative undersøkelsen er

brukt som forberedelse til kvantitativ undersøkelse. Studien bygger på data fra 13

dybdeintervju (innhentet av forsker ved IRIS) og 25 strukturerte telefonintervju. Studien

bygger på teorier knyttet til industriell infrastruktur og teknologisk innovasjon, interorganisatorisk

samarbeid og organisasjonslæring i forbindelse med inter-organisatorisk

samarbeid.

Nedenfor følger en kort oppsummering av resultatene fremkommet i studien strukturert i

punkter med forskningsspørsmål, suksessfaktorer og konklusjon.
Description
Master's thesis in Change management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit