• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkluderende arbeidsliv,et spørsmål om ledelse?

Mørk, Gry
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mørk, Gry.pdf (1.493Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184410
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv vektlegger arbeidsplassen som arena for å nå målet om å redusere sykefravær, tilsette flere arbeidstakere med redusert funksjonsevne og øke pensjonsalderen. Inkluderende Arbeidsliv (IA) virksomheter har på ulik måte implementert og opprettholdt fokus på IA-arbeidet. Noen av virksomhetene har oppnådd gode resultater og har klart å skape et inkluderende arbeidsmiljø. Det finnes per i dag bare begrenset forskningsdokumentasjon på hvilke faktorer det er i IA-virksomheters praksis som styrker IA-arbeid og nærvær på arbeidsplassen.

Denne studien er en del av et større forskningsprosjekt på IRIS (International Research Institute of Stavanger), som har betegnelsen ”Dalaneprosjektet,” med en tidsramme fra 2008 - 2011. Studien tilhører nærmere bestemt delprosjekt 2, ” Inkluderende arbeidsliv i praksis”.

Målet med denne studien er delt i to faser. I første fase er målet å utforske hvilke faktorer i IA-virksomheter sin struktur, kultur, prosesser og tiltak som påvirker sykefraværet, samt styrker muligheten for nærvær på arbeidsplassen. Etter funnene i første fase, ble det satt opp mål for andre fase, jamfør grounded theory. Målet i andre fase er å utforske hvilke faktorer hos ledelsen i IA-virksomheter som bidrar til et inkluderende arbeidsliv, og ut i fra dette utvikle en empirisk grunnet teori.

Metode: Studien er designet som en kvalitativ undersøkelse med fokusgruppeintervju (n=11) som datainnsamlingsmetode. Rådgivere ved NAV Arbeidslivssenter (n=20), samt IA-kontakter (n=14) og tillitsvalgte (n=12) fra IA-virksomheter ble intervjuet for å finne faktorer som er av betydning for å bedre IA-arbeidet. Grounded theory ble brukt ved både datainnsamlingen og i analysefasen.

Resultater: I første fase av studien ble det totale materialet med 2530 meningsenheter kondensert og kategorisert. Om lag en fjerde del av dette, 645 kondenserte meningsenheter, omhandlet ledelse sett i sammenheng med IA. Av dette materialet vokste 6 kategorier fram. En av disse, IA-forankring i ledelsen, viste seg å ha en sentral rolle i datamaterialet og ble en kjernekategori. Fem underkategorier er i relasjon til kjernekategorien, IA-forankring i ledelsen. Underkategoriene er: ”Leders IA-engasjement, holdninger og verdier”, ”leders IA-ansvar og roller”, ”leders kunnskap og kompetanse om IA”, ”IA-samarbeid, involvering og dialog” og ”redusert sykefravær og økt inkludering”.Konklusjon: Forankringsmodellen er en empirisk grunnet modell som viser at IA-forankring i ledelsen vil øke muligheten for å lykkes i IA-arbeidet for studiens omtalte virksomheter. Det er behov for mer kunnskap om hvordan virksomheter kan oppnå en sterke IA-forankring i ledelsen. Funnene i studien viser at fokus på tillit mellom ledelse og ansatte, samt et bevisst valg av endringsstrategier kan være avgjørende

Masteroppgaven består av to deler. I sammenfatningen presenteres et større spekter av forskning på området og studien knyttes opp mot en teoretisk referanseramme. Beskrivelsen av metoden og diskusjonen er mer utdypende i sammenfatningen, mens resultatene er kortfattet presentert med henvisning til artikkelen. Artikkelen er skrevet med mål om publisering i tidsskriftet WORK, A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation. Etter at artikkelen er oversatt til engelsk, og samsvarer alle krav i forfatterveiledningen (vedlegg 7), vil den bli sendt inn med vedlagt oversendelsesbrev til redaktør (vedlegg 6).
Description
Master's thesis in Change management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit