• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkluderende arbeidsliv,et spørsmål om ledelse?

Mørk, Gry
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Mørk, Gry.pdf (1.493Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184410
Utgivelsesdato
2009
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Sammendrag
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv vektlegger arbeidsplassen som arena for å nå målet om å redusere sykefravær, tilsette flere arbeidstakere med redusert funksjonsevne og øke pensjonsalderen. Inkluderende Arbeidsliv (IA) virksomheter har på ulik måte implementert og opprettholdt fokus på IA-arbeidet. Noen av virksomhetene har oppnådd gode resultater og har klart å skape et inkluderende arbeidsmiljø. Det finnes per i dag bare begrenset forskningsdokumentasjon på hvilke faktorer det er i IA-virksomheters praksis som styrker IA-arbeid og nærvær på arbeidsplassen.

Denne studien er en del av et større forskningsprosjekt på IRIS (International Research Institute of Stavanger), som har betegnelsen ”Dalaneprosjektet,” med en tidsramme fra 2008 - 2011. Studien tilhører nærmere bestemt delprosjekt 2, ” Inkluderende arbeidsliv i praksis”.

Målet med denne studien er delt i to faser. I første fase er målet å utforske hvilke faktorer i IA-virksomheter sin struktur, kultur, prosesser og tiltak som påvirker sykefraværet, samt styrker muligheten for nærvær på arbeidsplassen. Etter funnene i første fase, ble det satt opp mål for andre fase, jamfør grounded theory. Målet i andre fase er å utforske hvilke faktorer hos ledelsen i IA-virksomheter som bidrar til et inkluderende arbeidsliv, og ut i fra dette utvikle en empirisk grunnet teori.

Metode: Studien er designet som en kvalitativ undersøkelse med fokusgruppeintervju (n=11) som datainnsamlingsmetode. Rådgivere ved NAV Arbeidslivssenter (n=20), samt IA-kontakter (n=14) og tillitsvalgte (n=12) fra IA-virksomheter ble intervjuet for å finne faktorer som er av betydning for å bedre IA-arbeidet. Grounded theory ble brukt ved både datainnsamlingen og i analysefasen.

Resultater: I første fase av studien ble det totale materialet med 2530 meningsenheter kondensert og kategorisert. Om lag en fjerde del av dette, 645 kondenserte meningsenheter, omhandlet ledelse sett i sammenheng med IA. Av dette materialet vokste 6 kategorier fram. En av disse, IA-forankring i ledelsen, viste seg å ha en sentral rolle i datamaterialet og ble en kjernekategori. Fem underkategorier er i relasjon til kjernekategorien, IA-forankring i ledelsen. Underkategoriene er: ”Leders IA-engasjement, holdninger og verdier”, ”leders IA-ansvar og roller”, ”leders kunnskap og kompetanse om IA”, ”IA-samarbeid, involvering og dialog” og ”redusert sykefravær og økt inkludering”.Konklusjon: Forankringsmodellen er en empirisk grunnet modell som viser at IA-forankring i ledelsen vil øke muligheten for å lykkes i IA-arbeidet for studiens omtalte virksomheter. Det er behov for mer kunnskap om hvordan virksomheter kan oppnå en sterke IA-forankring i ledelsen. Funnene i studien viser at fokus på tillit mellom ledelse og ansatte, samt et bevisst valg av endringsstrategier kan være avgjørende

Masteroppgaven består av to deler. I sammenfatningen presenteres et større spekter av forskning på området og studien knyttes opp mot en teoretisk referanseramme. Beskrivelsen av metoden og diskusjonen er mer utdypende i sammenfatningen, mens resultatene er kortfattet presentert med henvisning til artikkelen. Artikkelen er skrevet med mål om publisering i tidsskriftet WORK, A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation. Etter at artikkelen er oversatt til engelsk, og samsvarer alle krav i forfatterveiledningen (vedlegg 7), vil den bli sendt inn med vedlagt oversendelsesbrev til redaktør (vedlegg 6).
Beskrivelse
Master's thesis in Change management
Utgiver
University of Stavanger, Norway
Serie
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit