• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Helsesertifikat for offshorenæringen : kan BMI benyttes som en indikator på en sikkerhetsrisiko ved vurdering av overvekt?

Hansen, Therese
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hansen Therese.pdf (1.186Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184462
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
Overvekt er et stadig økende problem i samfunnet og Levekårsundersøkelsen fra 2008

(www.ssb.no) viser at en av fire nordmenn over 16 år nå er definert som overvektige. En

av ti nordmenn er karakterisert som fete. For å kategorisere eller måle overvekt er det

vanlig å bruke body mass index (BMI). Metoden går ut på at vekt deles på høyde

opphøyd i annen. Dersom en er 1,70 høy og veier 60 kilo vil man få en BMI på 21. Har

man en BMI som ligger på mellom 18,5 -24.9 så er man definert som normalvektig.

Dersom man har mer enn 25 i BMI, er man definert som overvektig. BMI på 30 og over,

vil si at man lider av fedme. Har man BMI over 35, lider man av sykelig/alvorlig fedme.

Overvekt er ansett som en av de største helseutfordringene til den vestlige verden i dette

århundret (.www.euro.who.int). Livsstilsykdommer som kan følge av overvekt er blant

annet diabetes, hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk. Det er anslått at overvekt er

ansvarlig for 2-8% av helsekostnadene i Europa, samt 10-38% av dødsfallene i samme

område. (ibid). Bare i Norge har antall overvektige økt med 7 prosentpoeng fra 199-2008

(www.ssb.no)

I en del yrker og på enkelte arbeidsplasser er det i dag krav til at man må vise til gyldig

helseattest for å kunne arbeide innen bransjen. Dette innebærer at enkelte sykdommer

eller tilstander vil kunne føre til at man ikke får eller at man mister helsesertifikatet etter

at tilstanden er oppdaget. Sjøfart og petroleumsvirksomheten har tatt inn overvekt som en

av tilstandene som skal vurderes ved en helseundersøkelse. I den forbindelse har

Sjøfartsdirektoratet satt en begrensing på hvor høy BMI en sjømann kan ha. Dersom man

har BMI som er på 35 eller over, så vil dette automatisk føre til at vedkommende ikke får

helsesertifikat. Petroleumsvirksomheten har ikke satt en slik grense. Det er derfor

interessant å se på om en standard som BMI kan overføres petroleumsvirksomheten.

Problemstillingen som er stilt er som følgende;Helsesertifikat for offshorenæringen. Kan BMI benyttes som en indikator på en

sikkerhetsrisiko ved vurdering av overvekt?

For å belyse problemstillingen er det valgt teorier knyttet til risikopersepsjon, barrierer og

gode reguleringsbeslutninger.

Bruken av BMI er omstridt og det viser også denne undersøkelsen. Selv om BMI er

allmenn kjent og benyttet av flere ved vurdering av overvekt, så er det påpekt at BMI

ikke sier noe konkret om tilstanden til den enkelte. Fordelen med bruk av BMI er at det

blir satt en klar standard for hvor grensen går i forhold til overvekt og dette sikrer lik

behandling og forutsigbarhet for den enkelte og for bedriftene. Men BMI sier ingenting

om hvorvidt vedkommende kan mestre en evakueringssituasjon. Det er også poengtert at

personer med lav BMI kan få problemer under evakuering på grunn av for eksempel

dårlig fysisk form. Det største problemet med bruk av BMI ved vurdering av overvekt i

en helsesertifikatordning er at det ikke er dokumentert at en BMI på 30 eller 35 vil kunne

føre til problemer i en evakueringssituasjon.

Når det gjelder hvilke sikkerhetssituasjoner en overvektig kan få problemer i så er livbåt

og helikopter det som er fremtredende. Dette kan ha sammenheng med at de to

evakueringsmetodene har vært omtalt i media og har fått mye oppmerksomhet i

organisasjonen som kan ha innvirkning på opplevelsen av risiko. Det kan også ha

sammenheng med at overvektige i denne situasjonen utgjør en fare for andre ansatte, ikke

bare seg selv, og dette kan være en kilde til større risikopersepsjon.

Til sammen 18 av 19 informanter mener at vurderingen av overvekt ved utstedelse av

helsesertifikat ikke fungerer i dag. Personer med problematisk overvekt får reise ut, man

kan gå til så mange leger man vil for å få helsesertifikat, det er ikke system for å melde

inn udyktige og legene kjenner ikke industrien er noe av det som er påpekt som

problematisk. Det mest fremtredende er allikevel mangel på retningslinjer som fører til

ulik vurdering av overvekt. Legene må bruke eget skjønn og egen referanseramme og

man ser at de ulike legene har ulik opplevelse av hvorvidt overvekt utgjør en risiko. Til tross for at legene er forpliktet til å sette seg inn i forholdene offshorevirksomheten før

utstedelse av helsesertifikat, er det flere som ikke har tilstrekkelig kunnskap til det fysiske

arbeidsmiljøet og de ulike evakueringsmidlene. Dersom overvekt ikke blir vurdert i

henhold til forskriften, kan dette føre til at helsesertifikatordningen ikke fungerer som den

barriere den er ment å være.

Flere av informantene ønsker at ordningen med offshoreleger skal gjeninnføres. Dette

begrunnes med at slike leger vil ha større kjennskap til bransjen, samt at man får en likere

vurdering av overvekt. Problemstillingen stiller spørsmålet om BMI kan brukes som

standard ved vurdering av overvekt. Svaret etter denne undersøkelsen synes å være nei

Dette fordi at det ikke er tilstrekkelig dokumentert at høy BMI, det vil si en BMI på 30

eller 35, vil medføre at personer får problemer i en evakueringssituasjon. De fleste av

informantene som bruker BMI i dag, bruker dette sjelden alene da det sier for lite om

tilstanden til vedkommende. BMI brukes da sammen med andre parametre som høyt

blodtrykk, hjerte- og kar sykdommer, fysisk form og kondisjon. For at BMI skal kunne

benyttes som en standard trengs det ytterligere forskning på dette området.

Det er viktig å påpeke at det nå kommer nye livbåter som er godkjent for bruk inntil

etthundre kilo. OLF påpeker også at kroppsvekt i denne sammenheng kan ha betydning

for om enkelte vil kunne benytte frittfallslivbåtene som evakueringsmiddel. Hvor denne

vektgrensen skal settes, bør undersøkes nærmere og denne vekten bør antakelig tas inn i

helsesertifikatordningen. Dette fordi helsesertifikatet og evakueringsmidlene er barrierer

som skal fungere sammen. Ved endringer i en barriere, livbåtene, må det også vurderes

om det bør få konsekvenser for en annen barriere, helsesertifikatene.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit