• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekt av CRM-endringer i Lufttransport AS

Pettersen, Kristin Eksaa
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Pettersen, Kristin Eksaa.pdf (853.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184608
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
Bakgrunn: Luftfartsbransjen har tradisjonelt hatt et sterkt fokus på å bygge sikkerhetskultur.

Ulykker og kritiske hendelser blir gjenstand for grundige granskninger, for å lære av tekniske,

organisatoriske og menneskelige feil og feilvurderinger.

Crew Resource Management (CRM) er en betegnelse på “human factors” delen av

sikkerhetsopplæringen. Hensikten med denne type opplæring er å utnytte alle tilgjengelige

ressurser på en best mulig måte, slik at flyoperasjonene blir mest mulig sikre.

Formål: Selskapet Lufttransport AS har gjennomført store endringer i sin organisering av

opplæring innen CRM. Hensikten med dette arbeidet har vært å se om endringene i

opplæringstilbudet faktisk har ført til bedre utnyttelse av de tilgjengelige ressursene om bord,

og peke på faktorer som bidrar til eller hemmer en slik utvikling. Studiens problemstilling er

derfor: “Hvordan oppfattes endringene i CRM-opplæringen blant operativt ansatte, og hvilke

faktorer hemmer og fremmer effektene av CRM-arbeidet?”. Problemstillingen belyses

gjennom teori om High Reliability Organizations og teori om CRM.

Metode: For å svare på problemstillingen ble det foretatt intervju med flygesjef i selskapet,

samt med alle piloter og heisoperatører som var ansatt ved avdelingen i Bergen i 2005/2006

og som fremdeles er der i dag. Sekundære kilder som rapporter og interne dokumenter er også

blitt brukt i datainnsamlingen.

Hovedfunn: Studien viser at de endringene som er gjort tilgjengelige for pilotene har hatt

svært positiv innvirkning på gjennomføringen av flyoperasjonene. Opplæring og

simulatortrening har bidratt til å forbedre samarbeidet i cockpit. Funn viser også at piloter og

heisoperatører får svært ulikt tilbud om trening på kritiske situasjoner. Opplæring og

simulatortrening har ikke bidratt til å forbedre samarbeidet mellom piloter og heisoperatører.

Dette påvirker muligheten til å utnytte alle tilgjengelige ressurser i operasjonene.

Konklusjoner: For å håndtere utfordringene i crewsamarbeid må hensikten og mulighetene for

slik utnyttelse bli en del av den årlige opplæringen. Individuelle holdninger bør kartlegges av

ledelsen for at adekvate korrigerende tiltak skal kunne iverksettes. En forbedring av

samarbeidet om bord vil få positive konsekvenser for sikkerhet i operasjonene.
Description
Master's thesis in Risk Management and Societal Safety
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit