Effekt av CRM-endringer i Lufttransport AS
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
Abstract
Bakgrunn: Luftfartsbransjen har tradisjonelt hatt et sterkt fokus på å bygge sikkerhetskultur.
Ulykker og kritiske hendelser blir gjenstand for grundige granskninger, for å lære av tekniske,
organisatoriske og menneskelige feil og feilvurderinger.
Crew Resource Management (CRM) er en betegnelse på “human factors” delen av
sikkerhetsopplæringen. Hensikten med denne type opplæring er å utnytte alle tilgjengelige
ressurser på en best mulig måte, slik at flyoperasjonene blir mest mulig sikre.
Formål: Selskapet Lufttransport AS har gjennomført store endringer i sin organisering av
opplæring innen CRM. Hensikten med dette arbeidet har vært å se om endringene i
opplæringstilbudet faktisk har ført til bedre utnyttelse av de tilgjengelige ressursene om bord,
og peke på faktorer som bidrar til eller hemmer en slik utvikling. Studiens problemstilling er
derfor: “Hvordan oppfattes endringene i CRM-opplæringen blant operativt ansatte, og hvilke
faktorer hemmer og fremmer effektene av CRM-arbeidet?”. Problemstillingen belyses
gjennom teori om High Reliability Organizations og teori om CRM.
Metode: For å svare på problemstillingen ble det foretatt intervju med flygesjef i selskapet,
samt med alle piloter og heisoperatører som var ansatt ved avdelingen i Bergen i 2005/2006
og som fremdeles er der i dag. Sekundære kilder som rapporter og interne dokumenter er også
blitt brukt i datainnsamlingen.
Hovedfunn: Studien viser at de endringene som er gjort tilgjengelige for pilotene har hatt
svært positiv innvirkning på gjennomføringen av flyoperasjonene. Opplæring og
simulatortrening har bidratt til å forbedre samarbeidet i cockpit. Funn viser også at piloter og
heisoperatører får svært ulikt tilbud om trening på kritiske situasjoner. Opplæring og
simulatortrening har ikke bidratt til å forbedre samarbeidet mellom piloter og heisoperatører.
Dette påvirker muligheten til å utnytte alle tilgjengelige ressurser i operasjonene.
Konklusjoner: For å håndtere utfordringene i crewsamarbeid må hensikten og mulighetene for
slik utnyttelse bli en del av den årlige opplæringen. Individuelle holdninger bør kartlegges av
ledelsen for at adekvate korrigerende tiltak skal kunne iverksettes. En forbedring av
samarbeidet om bord vil få positive konsekvenser for sikkerhet i operasjonene.
Description
Master's thesis in Risk Management and Societal Safety