Hvordan påvirker den psykologiske kontrakten opplevelsen av oppfølging blant ansatte i bemanningsbyråer?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184694Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler den psykologiske kontrakten og dens påvirkning på ansatte i bemanningsbransjen. Det er valgt en casestudie med kvalitative intervjuer for å innhente data om medarbeideres opplevelse av det å være ansatt i et bemanningsbyrå. Bakgrunnen for oppgaven er en kvantitativ medarbeiderundersøkelse gjennomført av Manpower AS, høsten 2011. Spesielt har spørsmålet om enhetens rutiner for oppfølging blitt sett under lupen da det er store ulikheter i scoren mellom avdelingene i sørvest regionen. Hovedtemaet har vært å avdekke medarbeiderens opplevelse av oppfølging og hvordan den psykologiske kontrakten påvirker dette. I tillegg har blant annet sett på hvorvidt den psykologiske kontrakten er synlig i arbeidsforholdet og om det finnes forventninger om oppfølging. Formålet med studien er å begrense kunnskapen om hvordan det er mulig å unngå utskiftning av medarbeidere i bemanningsbyråene i tillegg til å bidra til å øke tilfredsheten i forhold til oppfølging. I samtale med respondenter fra ulike avdelinger har det kommet fram at de fleste er svært fornøyd med sitt arbeidsforhold i Manpower og ulikhetene som medarbeiderundersøkelsen har vist gjenspeiles ikke. Den psykologiske kontrakten er i liten grad synlig for partene i kontrakten, men den er til stede og dette gjenspeiles i respondentenes forventninger og fortellinger om sine arbeidsforhold. Oppgaven inneholder også tiltak for å bedre oppfølging og oppfølgingsrutiner på avdelingene. Forventningsavklaring og avklaring av innholdet i den psykologiske kontrakten har vist seg å være avgjørende for å minske konflikter og brudd på den psykologiske kontrakten.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management