«Gammel vane vond å vende?» En studie om Aker Solutions samlokalisering og deres pålagte parkeringsrestriksjoner
Master thesis

View/ Open
Date
2013-06-14Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1253]
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt bedrifter kan endre ansattes holdninger og vaner, i forhold til å velge alternativ transport fremfor å velge bilen til jobb. Aker Solutions er brukt som case, ettersom de fikk store parkeringsrestriksjoner pålagt fra Stavanger Kommune når de skulle samlokaliseres i Jåttåvågen. Disse restriksjonene skapte stor motstand mot flytting blant de ansatte, og dannet grunnlaget for studiens problemstilling.
Målet har vært å gi en fullstendig beskrivelse av hvilke tiltak som er blitt iverksatt, om disse har vært suksessfulle eller ei, og ikke minst hvilke reaksjoner det har skapt blant de ansatte. Om disse tiltakene har ført til nye holdninger og vaner blant de ansatte har vært det mest interessante aspektet ved studien. Videre var målet å se om det var ulikheter blant de ansatte, og prøve å finne ut de eventuelle årsakene til disse ulikhetene.
Metoden som er blitt brukt er en kvalitativ metode, ved å utføre dybdeintervju av 8 ansatte i konsernet. I tillegg er det blitt gjort en grundig litteraturgjennomgang for å danne grunnlaget for drøftingen av resultatene fra studien opp mot relevant teori.
Resultatene viser at det har vært en holdningsendring blant de fleste av informantene i denne studien, men det betyr dermed ikke at atferden har endret seg på lik linje. Noen av informantene har endret både sine holdninger, vaner og atferd i forhold til å velge alternativ transport fremfor bil. Andre har derimot beholdt sin gamle vane ved å fortsette å kjøre bil til jobb, men resultatene viser at de har endret sin holdning til AS og selve flyttingen. Disse var i utgangspunktet negative til flyttingen. Etter flyttingen har de derimot innsett at det faktisk er ledige parkeringsplasser, og situasjonen har dermed endret seg til det positive. For enkelte av informantene har holdningene forblitt de samme, positive til endringen både før og etter samlokaliseringen i Jåttåvågen. For en av informantene har endring vært motsatt, fra mer positiv til negativ grunnet manglende bomsystem i parkeringshuset. Det viktigste funnet har kanskje dermed vært at man må forsøke og ikke bare få mennesker til å endre måten de tenker og føler på, men også måten de faktisk handler på. Det er ikke alltid slik at disse to er synonyme.
Description
Master's thesis in Change Management