dc.contributor.author | Marthinussen, Linn B. | |
dc.date.accessioned | 2010-03-03T13:06:49Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185103 | |
dc.description | Master's thesis in International Hotel and tourism management | en |
dc.description.abstract | Det har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og
klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge
har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter, det er derfor viktig å ta vare på de
ressursene man har innenfor landets grenser.
For å belyse dette temaet er det startet å se på veien mot bærekraftig utvikling, overveielser
på hvorfor bærekraft har utviklet seg så sakte og hva det innebærer for reiselivet å bli mer
bærekraftig. Hvilke kriterier er viktig innefor begrepet bærekraft, hvordan blir bærekraft sett
på og hva kan gjøres for å oppnå bærekraftig utvikling og hvilke virkemidler kan man bruke
på veien mot bærekraft.
Problemstillingen i oppgaven lyder slik:
”Hva legger reiselivsbedriftene vekt på når de skal være bærekraftige?”
”Og hva gjør bedriftene for å nå et bærekraftig mål?”
Problemstillingen er tilnærmet gjennom en kvantitativ undersøkelse rettet mot
reiselivsbedrifter innenfor tre forskjellige regioner i Norge, to i Nord-Norge og en i Sør-Vest
Norge. Det kom inn 106 svar av 237 utsendelser. Spørreundersøkelsen har brukt utvalgte
kriterier som Innovasjon Norge har laget som grunnlag.
Målet med denne oppgaven er å se hvor langt reiselivsindustrien i Norge har kommet når det
gjelder bærekraftighet og hva som er viktig praksis for reiselivsbedriftene å følge
Generelt ser det ut til at de fleste reiselivsbedriftene synes bærekraft er viktig for fremtiden
og undersøkelsen viser at å bidra med positiv næringsmessig og økonomisk utvikling er det
de fleste bedriftene mener er viktigst for sin bedrift. Og bruke gjestenes tilbakemeldinger
som en del av bedriftens styringsverktøy er også en viktig faktor for bedriften. Viktigheten av
de forskjellige kriteriene for bærekraft ble bedømt av de fleste respondentene som viktig eller
svært viktig og man kan se at det er veldig få som legger seg på den nedre delen av skalaen.Et viktig moment man finner ut fra teorien er at samarbeidet innenfor reiselivet bør
forbedres, de forskjellige instansene må se at de ikke kommer langt med bærekraftig
utvikling uten fokus på dette.
Virkemiddler man kan ta i bruk for et mer bærekraftig reiseliv kan være indikatorer,
miljøsertifiseringer, miljøstyringssystem eller andre ting som setter fokus på bærekraftig
utvikling.
Videre forskning bør se på hva som er ”best practice” ettersom forskjellige momenter blir
belyst og videreutviklet av destinasjonene og forskerne som forsker på reiselivets bærekraft
utvikling. | en |
dc.format.extent | 723648 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-NHS/2009 | en |
dc.subject | hotelladministrasjon | en |
dc.subject | reiselivsadministrasjon | en |
dc.title | Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en |