Masteroppgave i Lean's påvirkning på resultat
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185187Utgivelsesdato
2013-05-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [542]
Sammendrag
Jeg tok et tidlig valg at jeg skulle skrive om Lean i min Masteroppgave etter at jeg startet på studiet Serviceledelse på Universitet i Stavanger. Jeg vil beskrive det som ett krevende men interessant stoff å arbeide med. Lean er enkelt sagt en prosessfilosofi som prinsipielt handler om å eliminere sløsing i en vid forstand. Sløsing i vid forstand må kunne forstås som ”alle aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden”
Masteroppgaven består en teoridel som forklarer hvorfor Lean kan påvirke performance eller resultat positivt. Den forklarer detaljert en del Lean verktøy og Lean uttrykk. Det er laget en kvantitativ spørreundersøkelse som beskrives i detalj.
Analyse av spørreundersøkelse hvor den forklares med deskriptiv analyse, faktor analyse og til slutt regresjonsanalyse. Til slutt gjøres det en vurdering av resultatene.
Masteroppgaven avsluttes med en drøftelse og konklusjon.
Beskrivelse
Master's thesis in International hotel and tourism management