Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1423-1442 of 3289
-
Hvordan realisere de yngste barnas rett til medvirkning i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan samtaler yrkesfageleven om vanskelig litteratur?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan elever på yrkesfaglinjen samtaler om vanskelige litterære tekster. Jeg fokuserer på møte med teksten, elevenes opplevelse av teksten og elevenes opplevelse av samtalen. For å ... -
Hvordan sikter lærebøker i historie mot å utvikle historiebevissthet- en sammenligning av lærebøker i den videregående skole fra 1976 - 2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
hvordan skal barnehagelærere forholde seg til lek i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Lek er et av spenningsfeltene i pedagogisk arbeid i barnehagen og hvordan vi forholder oss til lek som barnehagelærere er noe som stadig forskes på. Jeg ønsker i denne bacheloroppgaven å lære mer om hvordan jeg skal forholde ... -
Hvordan skape en trygg og god tilvenning for de yngste barna?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som ... -
Hvordan støtter barnehagelærer barns utvikling av en begynnende forståelse av bærekraft i en case-barnehage? Hvordan kan dette arbeidet videreutvikles?
(Bachelor thesis, 2024)1.januar 2016 trådde i kraft 17 bærekraftsmål som FN utarbeidet for å bekjempe ulikheter, klimaendringer og fattigdom innen 2030. i 2017 fikk vi en revidert Rammeplan for barnehager, der tema Bærekraft ble en del av ... -
Hvordan synliggjør pedagogisk leder viktigheten av barns lek til foresatte?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan tilnærmer litteraturforskningen seg et så komplekst og gåtefullt verk som "Peer Gynt"
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan tilpasser lærerne leseopplæringen for elever med svake leseferdigheter på 5. trinn?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærerne tilpasser opplæringen for elever med svake leseferdigheter med fokus på 5. trinn. For å svare på problemstillingen var det nødvendig å få innsikt i lærernes ... -
Hvordan tilrettelegger fotballtrenere i Rogaland for utvikling av laget og spillere? En case studie med utgangspunkt i trenere sitt synspunkt på faktorer som er viktige i tilretteleggingsprosessen.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og hensikt: Mange unge fotballspillere ønsker å nå et høyt prestasjonsnivå. For trenere handler det om å tilrettelegge på en slik måte at fotballspillere når sitt ytterligste potensial og blir toppidrettsutøvere. ... -
Hvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-06)Tema for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon i barnehagen. Formålet med min studie har vært å undersøke hvordan ulike pedagoger tilrettelegger for barn som viser reaktiv aggresjon, med fokus på kravsituasjoner. ... -
«Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i rollelek?»
(Bachelor thesis, 2022)I min bacheloroppgave har jeg belyst følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i rollelek?» Til å besvare problemstillingen har jeg brukt metoden kvalitativt ... -
Hvordan trenere i rytmisk gymnastikk opplever konfliktfylte relasjoner i treningshverdagen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Flere studier viser at kvinner er underrepresenterte i treneryrket, og at de slutter i tidlig alder på grunn av manglende balanse mellom jobb og fritid, forventningspress eller konfliktfylte relasjoner. Nyere ... -
Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis. Forfatterne har gjort videoobservasjoner av hverdagsaktiviteter og intervjuet barnehagelærerne med ... -
Hvordan var Norge`s oppfatningen av dronning Victoria etter hennes død?
(Bachelor thesis, 2022)Utforsking av hvordan Norge så Dronning Victoria etter hennes død. Utgangspunkt ut i fra gamle aviser fra rett etter Victoria`s død i 1901 og annen literatur. -
Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Tittel Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid? Formål Formålet med dette prosjektet er å belyse hvordan man kan hjelpe ungdom utenfor skolesystemet ... -
Hvordn mener barnehagelærer at de kan skape gode overganger fra frilek til andre aktiviteter?
(Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgaven min baserer seg på overganger innad i barnehagen. Jeg har tatt på meg kvalitativt intervju metode for å høre om erfaringer og tanker barnehagelærer har rundt overganger. Ved hjelp av intervju har jeg samlet ... -
Hvorfor bruker du den emojien der!? En studie av menneskers bruk og forståelse av emoji(er)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan emojier påvirker språk og kontekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojier er digitale symboler som har piktogramfunksjon og ideogramfunksjon, siden ...