Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2393802Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel
Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid?
Formål
Formålet med dette prosjektet er å belyse hvordan man kan hjelpe ungdom utenfor skolesystemet og arbeidslivet med å gjenoppta utdanningsløpet eller komme seg ut i arbeid. Hovedformålet er å finne hvilke ulike faktorer som bidrar til å øke ungdommenes motivasjon.
Metode
Dette prosjektet har en kvalitativ tilnærming. Dataene ble samlet inn i form av fire intervju. Informantene var voksne som jobber direkte med ungdommer som stod utenfor skolesystemet og arbeidslivet. Funnene blir presentert i form av sitater, som er analysert og deretter kategorisert. De ulike kategoriene blir drøftet i lys av teori og tidligere forskning.
Funn
De viktigste funnene som ble gjort i dette prosjektet er: En god relasjon mellom den voksne og ungdommen, og opplevelsen av mestring er essensielt for å øke motivasjonen til å gjenoppta skolegangen eller komme seg ut i arbeidslivet. Ved at ungdommenes selvoppfatning øker, at de føler seg sett, får tilbakemeldinger og at de mestrer ulike oppgaver blir sett på som viktige faktorer for å øke motivasjonen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education