dc.contributor.author | Svendsen, Stine Madeleine | |
dc.date.accessioned | 2016-06-23T09:11:13Z | |
dc.date.available | 2016-06-23T09:11:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2393802 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Tittel
Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid?
Formål
Formålet med dette prosjektet er å belyse hvordan man kan hjelpe ungdom utenfor skolesystemet og arbeidslivet med å gjenoppta utdanningsløpet eller komme seg ut i arbeid. Hovedformålet er å finne hvilke ulike faktorer som bidrar til å øke ungdommenes motivasjon.
Metode
Dette prosjektet har en kvalitativ tilnærming. Dataene ble samlet inn i form av fire intervju. Informantene var voksne som jobber direkte med ungdommer som stod utenfor skolesystemet og arbeidslivet. Funnene blir presentert i form av sitater, som er analysert og deretter kategorisert. De ulike kategoriene blir drøftet i lys av teori og tidligere forskning.
Funn
De viktigste funnene som ble gjort i dette prosjektet er: En god relasjon mellom den voksne og ungdommen, og opplevelsen av mestring er essensielt for å øke motivasjonen til å gjenoppta skolegangen eller komme seg ut i arbeidslivet. Ved at ungdommenes selvoppfatning øker, at de føler seg sett, får tilbakemeldinger og at de mestrer ulike oppgaver blir sett på som viktige faktorer for å øke motivasjonen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.subject | selvoppfatning | nb_NO |
dc.subject | relasjoner | nb_NO |
dc.title | Hvordan øke motivasjonen til skoletrøtt ungdom slik at de gjenopptar skolegangen eller kommer seg ut i arbeid? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |