Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1623-1642 of 3152
-
Kitsch eller danning? En studie av pastorale trekk i NRKs dokumentarserie Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en økokritisk lesing av tv-serien Der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Serien, som har gått på norsk fjernsyn gjennom 16 sesonger i perioden 2002-2018, portretterer mennesker som lever på avsidesliggende ... -
Kjedsomhet - forekomst og sammenhenger i videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-07)Tema for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevers opplevelse av læringsmiljøet i den videregående skole, via opplevd kontroll og verdi, er relatert til den opplevde kjedsomheten som elever oppgir å oppleve i ... -
”... kjekt å kunne si hva en faktisk mener” (Britt). Ungdom og skjønnlitteratur: motivasjon, tema, leseropplevelse og arbeidsmåter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Denne oppgaven undersøker hvordan ungdommer leser skjønnlitteratur. Problemstillingen er som følger: Hva motiverer elever i VG1 studiespesialiserende utdanningsprogram for skjønnlitterær lesing, hva kjennetegner deres ... -
Kjernekraften og økonomi i politiske dokumenter i Norge på 1970-tallet.
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven vil man kunne se hvordan kjernekraft blir diskutert ut fra et økonomiaspekt i Stortingsmelding nr.97, nr.100 og nr.54. Det blir argumentert for likheter og ulikheter i de ulike stortingsmeldingene når det ... -
Kjernemuskulatur og Hurtighet
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med denne studien er å finne ut til hvilken grad 4 ukers intervensjonstrening for kjernemuskulatur kan forbedre hurtigheten. Intervensjonen besto av ni deltakere på alderen 16+-2år som ble delt inn i en ... -
Kjønn i skrift : en analyse av romanene Få meg på, for faen og Vi har så korte armar av Olaug Nilssen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Utgangspunktet for denne avhandlingen var min fascinasjon over det litterære språket til Olaug Nilssen. Jeg hadde et ønske om å komme nærmere dette språket, ved å studere noen av de mest fremtredende særtrekkene ved det. ... -
Kjønn og makt i Tjenerinnens Beretning
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven skal jeg undersøke Margaret Atwoods feministiske og dystopiske roman Tjenerinnens Beretning fra 1987. Jeg skal knytte romanens innhold opp mot Mary Douglas’ teori om rent og urent. Videre skal jeg knytte ... -
Kjønnsforskjellar i digital og papirbaserte prøvar i lesing
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-09)Denne oppgåva ser på kjønnsforskjellar i digitale og papirbaserte prøvar i lesing. Dette er studert gjennom resultat frå hovudpiloteringa i nasjonal prøve i lesing hausten 2015. Studien ser om det er kjønnsforskjellar i ... -
Kjønnsforskjeller i staveferdighet. En kvantitativ studie av jenters og gutters ferdigheter i staving av regulære og irregulære ord i 2. klasse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Studiens problemstillinger var som følger: Hvilke kjønnsforskjeller er det i staveferdighet av regulære og irregulære ord på 2. trinn? Hvilke kjønnsforskjeller er det i staveferdighet av regulære og irregulære ord blant ... -
Kjønnslingvistikk forskning innenfor CBS sin Big Bang Theory.
(Bachelor thesis, 2022)Denne forskningsoppgaven vil studere kjønnsspråklige erkjennelser og praksiser i det moderne amerikanske samfunnet med gjennomgang av en tredelt primærkilde til amerikansk TV-show, "The Big Bang Theory". Funnene i denne ... -
Kjønnsnormer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Kjønnsroller og verdensbilde i fiskerbondesamfunn
(Bachelor thesis, 2022)Undersøkelse av forholdet mellom kjønnsroller og verdensbilde i fiskerbondesamfunnet i Nord-Norge i perioden 1850-1960. Tar for seg et utvalg av akademiske tekster og lokalhistoriske publikasjoner. -
Klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne - Et retroperspektiv fra elever
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om ADHD og autoritativ klasseledelse, og problemstillingen er: «Hva er god klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne?». Hensikten med studien var å finne ut hva som er ... -
Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Klasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Målet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed ... -
Klatrerom : en studie av førskolebarns romforståelse i en klatrekontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne studien drøfter hvordan førskolebarns romforståelse kommer til uttrykk gjennom barnas egne beskrivelser av en klatreopplevelse i barnehagen. Hovedhensikten med studien er å klartlegge utviklingen av romforståelse, ... -
Knowledge transfer of eLearning objects: Lessons learned from an intercontinental capacity building project
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Effective knowledge transfer of eLearning objects can hasten the adoption and dissemination of technology in teaching and learning. However, challenges exist which hinder inter-organisational knowledge transfer, ... -
Knut Tønsberg: Akademisering av Jazz, Pop og Rock – En Dannelsesreise” [The Academisation of Jazz, Pop and Rock – An Educational Journey]
(Journal article, 2013)Akademisering av jazz, pop og rock – en dannelsesreise [The Academisation of Jazz, Pop and Rock – An Educational Journey] was originally submitted as a PhD thesis in 2007 and is now published as a book in 2013 “based on ...