Klasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjement
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2508275Utgivelsesdato
2018-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed også høyere læringsutbytte. På grunn av politiske føringer, og Lærernormen som fra høsten 2018 er gjeldende, vil det samtidig være av interesse å undersøke hvordan klasseromsinteraksjonen er relatert til karakteristika ved læreren eller klasserommet. Data ble samlet inn fra 13 norske skoler i forbindelse med prosjektet” Classroom Interaction for Enhanced Student Learning” (CIESL), ledet av Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning. Videoobservasjon og spørreskjema ble brukt som metode. Resultatene viste variasjon i kvaliteten på klasseromsinteraksjonen, og at observatører og lærere har ulik oppfatning av kvaliteten på denne. Videre viste resultat at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet ikke er relatert til hverken kjønn, erfaring eller klassestørrelse, men at lærere som verdsetter elevenes livsverden, eller som kjennetegnes ved høy kvalitet på alle dimensjoner ved klasseromsinteraksjonen, har høy grad av elevengasjement.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education