Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErtesvåg, Sigrun Karin
dc.contributor.authorUr, Åse Lill Byrkjedal
dc.date.accessioned2018-08-09T13:08:35Z
dc.date.available2018-08-09T13:08:35Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508275
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed også høyere læringsutbytte. På grunn av politiske føringer, og Lærernormen som fra høsten 2018 er gjeldende, vil det samtidig være av interesse å undersøke hvordan klasseromsinteraksjonen er relatert til karakteristika ved læreren eller klasserommet. Data ble samlet inn fra 13 norske skoler i forbindelse med prosjektet” Classroom Interaction for Enhanced Student Learning” (CIESL), ledet av Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning. Videoobservasjon og spørreskjema ble brukt som metode. Resultatene viste variasjon i kvaliteten på klasseromsinteraksjonen, og at observatører og lærere har ulik oppfatning av kvaliteten på denne. Videre viste resultat at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet ikke er relatert til hverken kjønn, erfaring eller klassestørrelse, men at lærere som verdsetter elevenes livsverden, eller som kjennetegnes ved høy kvalitet på alle dimensjoner ved klasseromsinteraksjonen, har høy grad av elevengasjement.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmellom- og ungdomstrinnnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectklasseromsinteraksjonnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleKlasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal