Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 2085-2104 of 3152
-
Myseproteinets effekt på restitusjon fra intensitetstrening: en litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2021)Et systematisk søkeprosess ble gjennomført, som førte til innsamling av 6 ulike artikler. Ved å lage et oversikt over, sammenlikne og vurdere resultater fra disse artiklene, kom jeg fram til konklusjon om at myseprotein ... -
Møter mellom barn – kontinuitet, dissonans og brudd i kommunikasjonen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016)Målsettingen for denne studien er å frembringe ny kunnskap om dynamikken mellom kontinuitet og brudd i kommunikasjonen ut fra møter mellom de yngste barna i barnehagen. Studien har en livsverdenfenomenologisk tilnærming ... -
Narrative Empathy and Representations of Mental Health in “The Yellow Wallpaper”
(Bachelor thesis, 2024) -
Nasjonale prøver i lesing - En ressurs eller en last?
(Master thesis, 2023)Nasjonale prøver med tilhørende resultater og offentliggjøringen av disse har vært et tema for debatt siden prøvene ble innført i 2004. Selv om prøvene skal være en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og har som ... -
Nasjonale prøver i lesing – et nyttig verktøy, men nyttig til hva? En studie om ungdomsskolelæreres bruk av nasjonale prøver i undervisningsplanlegging og i undervisning
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien var å undersøke hvordan nasjonale prøver i lesing brukes av lærere som opplever prøvene som nyttige når de planlegger leseundervisning og hvordan de bruker resultatene og prøvene i undervisningen. ... -
Nasjonalisme og romanifolket - sett gjennom emosjonshistorie
(Bachelor thesis, 2024)Oppgaven undersøker hvordan norsk nasjonalisme har vært med på å skape norsk identitet gjennom emosjoner. Samtidig undersøker den hva romanifolkets identitet har å si i emosjonshistorien. Disse feltene kobles deretter ... -
Nature and Magic as Representation of “The Sami” — Sami Shamanistic Material in Popular Culture
(Peer reviewed; Journal article, 2020-09)This article examines how magic and nature become representations of both “the Sami” and “Sami shamanism” in animation films Frozen 2 and Klaus, in the television crime series Midnattssol (Midnight Sun) and in three ... -
Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Representations of urban environments are not very common in Norwegian picturebooks, yet they allow for a nuanced understanding of how nature functions in picturebook iconotexts. This article aims to examine the relationship ... -
Naturen som en inkluderende arena
(Bachelor thesis, 2023)Dette er en bacheloroppgave innenfor temaet inkludering og natur i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan bruker pedagogiske ledere naturen som en arena for inkludering i barnehagehverdagen? For å svare ... -
Naturvernforbundet og den norske kjernekraften på 1970-tallet
(Master thesis, 2023)This thesis is a study of how Norges Naturvernforbund (NNV) interacted with and argued against the nuclear energy debate in Norway during the 1970s. What where their main arguments, how were they used, and did they change ... -
Navngivningsprinsipper og språkutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02)Place-name semantics have been discussed in many ways. In this article the author discusses the reasons behind naming, and how to classify place-names in this respect. One question which can be raised, is: When we consider ... -
Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
Når frustrasjonen tar over læringen: evnerike elever med atferdsvansker - et foreldreperspektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Behovet for kompetanse om og forståelse for evnerike elever som har atferdsvansker er stort blant skoler og lærere. Denne kvalitative studien har som formål å avdekke forhold som utløser ulike atferdsvansker for evnerike ... -
Når mellomtrinnselever møter en tekst med motstand. En kvalitativ studie av elevsamtaler om Johan Harstads novelle En nesten pinlig affære.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om en skjønnlitterær tekst med motstand i norskfaget. Studien er basert på en kvalitativ metode, hvor jeg gjennom analyser av tre elevstyrte ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
«Når skal vi begynne å jobbe?» : En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Avhandlingen «Når skal vi begynne å jobbe?» En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet springer ut av en interesse for muntlig interaksjon i klasserommet og hvordan læreren legger til rette for ... -
Når tre blir til to: ei undersøking av bortfall av hokjønn i elevtekster
(Bachelor thesis, 2024) -
«Når vi leser på skolen, så må vi jo følge med. Det kan jo være vi får oppgaver etterpå.» En empirisk studie av ungdomsskoleelevers innlevelse i fiksjonen Skammarens dotter
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers innlevelse i fiksjonsteksten Skammarens dotter (2003). Elevene har i tillegg til å lese boka, lyttet til lydbok og sett filmatiseringen Skammerens datter (2015). Dette ...