Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 769-788 of 3152
-
En ungdomsskolelærers bruk av digitale verktøy og kunnskaper i undervisning av funksjoner i matematikk
(Master thesis, 2023)Digital teknologi er noe som har utviklet seg gjennom årene. Bruken av spesifikke digitale verktøyer er noe som har blitt mer sentral til sammenligning med for flere tiår siden. Utdanningsdirektoratet (2020) indikerer også ... -
En valideringsstudie av observasjonsinstrumentet ISTOF i norsk kontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med denne eksplorerende studien var å undersøke validiteten av observasjonsinstrumentet The International System for Teacher Observation and Feedback (ISTOF). Dette ettersom det er behov for systematiske ... -
En vei ut av undertrykkelse i Norges patriarkalske samfunn
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven er å få et innblikk i hvordan kvinner har kjempet seg ut av undertrykkelse i Norges patriarkalske samfunn, med fokus på datidens kvinners tilgang til arbeidsmarkedet i tiden mellom 1900 og 1970. ... -
«Endrede minner om 22.juli i AUF. En kritisk diskursanalyse av minnet om terrorangrepet 22.juli 2011 i AUF»
(Master thesis, 2022)Etter terrorangrepet 22.juli 2011, sto nordmenn igjen med sjokk, vantro og sorg i møte med det som hadde skjedd. Denne regntunge fredagen for drøyt elleve år siden mistet 77 mennesker livet. 69 på Utøya, og 8 i ... -
Endring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Studiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med ... -
Endringar i jærmålet: ei folkelingvistisk undersøking
(Bachelor thesis, 2024)Oppgåva undersøker korleis fire fonologiske målmerke held seg i yngre jærmål. Dette vert gjort ved hjelp av perseptuell dialektologi. -
Endringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Tema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler ... -
Engasjement i matematikk hos sjetteklassinger i undervisningen: En analyse av lærerens tilretteleggelse for engasjement i matematiske samtaler.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne kvalitative case-studien var formålet å se på hva en matematikklærer kan gjøre for å engasjere elever i matematiske samtaler i matematikkundervisningen. Problemstillingen oppgaven har forsøkt å besvare lyder som ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Engasjerende og eksperimenterende skriving i begynneropplæringen. Utprøving av et forskningsbasert undervisningsopplegg.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om engasjerende begynneropplæring i norsk kontekst. Jeg har konstruert, implementert og evaluert et teori- og forskningsbasert undervisningsopplegg for skriveopplæring for ... -
English Learning Enjoyment Among Students in Two Upper Secondary Schools in Stavanger
(Master thesis, 2023)The purpose of this mixed methods study was to investigate the level of English learning enjoyment among upper secondary school students in the city of Stavanger in Norway. Additionally, the study aimed to identify the ... -
English-Speaking Vikings: Scandinavian Accents
(Bachelor thesis, 2021) -
Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through the INTERACT online, video-based teacher coaching intervention: Protocol for a mixed-methods cluster randomized controlled trial and process evaluation
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05)This protocol outlines a mixed-methods cluster randomized controlled trial (CRCT) in upper secondary schools that will investigate how video-based online coaching can support teachers’ competences in teacher-student ... -
Entailments of questions and questioning practices in ambitious mathematics teaching
(Chapter, 2022)The work of teaching mathematics is complex and involves numerous problems and challenges for teachers to handle. Questioning is a slice of mathematics teaching that is both common and challenging. In this paper, we use ... -
Enter Middle-earth: A Comparison of The Lord of the Rings Online with The Lord of the Rings
(Master thesis, 2022)The purpose of this study has been to explore how the story in The Lord of the Rings is experienced in the game, The Lord of the Rings Online, compared to the book. The focus has been on the concepts of narrative, interaction, ... -
Environment : Managing urban sanitation for sanitas
(Chapter, 2021) -
Envisioning North from a Premodern Perspective
(Chapter, 2018)In The Making of Europe, the medieval historian Robert Bartlett argues that ‘Europe is both a region and an idea’. The same can be said of the North. The North is both a geographical region and an imaginative concept that ... -
Epidemi og Kristendommens Vekst i Romerriket
(Bachelor thesis, 2024) -
Equity in Education: The Relevance of Home Language, Home Culture, and School Belonging in Reading Achievement Evidence from the Norwegian PIRLS 2016
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-10)Under the United Nations’ Incheon Declaration for Education 2030, Norway has committed itself to working toward Sustainable Development Goal number 4: ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong ...