Endringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185763Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler endringsarbeid som fenomen, og teori som omhandler transformasjonsledelse.
Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode basert på semi –strukturerte intervju, og har intervjuet 4 styrere i pilotbarnehager og 2 veiledere for Være Sammen programmet.
Hovedfunnene i min studie viser at vi kan se tydelige tegn til transformatorisk ledelse hos styrerne. Resultatene viser at noen mer enn andre har lykkes med å utøve denne type ledelse. Resultatene viser at balansegangen mellom transformatorisk og transaksjonell ledelse er en utfordring. Utfordringen i det å stille krav og det å holde arbeidet varmt er også noe som blir pekt på i studien. Svarene viser videre at implementering skjer for det første gjennom styrers konkrete atferd rettet mot selve intervensjonen, og for det andre gjennom å bygge kapasitet og en kollektiv kultur i barnehagen. Manglende engasjement i personalet, det å kunne fornye arbeidet underveis og manglende evaluerings –og kartleggingsvertkøy ble nevnt som vesentlige utfordringer i endringsarbeidet.
Flere styrere peker på betydningen veilederutdanningen har hatt for deres utvikling som styrere og ledere av endringsarbeidet. Veilederne støtter opp under dette, og vektlegger behovet for styrke endringskompetansen hos styrerne for å lykkes med Være Sammen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education