Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLópez, Laura Milena
dc.date.accessioned2013-06-28T12:53:45Z
dc.date.available2013-06-28T12:53:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185763
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractTema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler endringsarbeid som fenomen, og teori som omhandler transformasjonsledelse. Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode basert på semi –strukturerte intervju, og har intervjuet 4 styrere i pilotbarnehager og 2 veiledere for Være Sammen programmet. Hovedfunnene i min studie viser at vi kan se tydelige tegn til transformatorisk ledelse hos styrerne. Resultatene viser at noen mer enn andre har lykkes med å utøve denne type ledelse. Resultatene viser at balansegangen mellom transformatorisk og transaksjonell ledelse er en utfordring. Utfordringen i det å stille krav og det å holde arbeidet varmt er også noe som blir pekt på i studien. Svarene viser videre at implementering skjer for det første gjennom styrers konkrete atferd rettet mot selve intervensjonen, og for det andre gjennom å bygge kapasitet og en kollektiv kultur i barnehagen. Manglende engasjement i personalet, det å kunne fornye arbeidet underveis og manglende evaluerings –og kartleggingsvertkøy ble nevnt som vesentlige utfordringer i endringsarbeidet. Flere styrere peker på betydningen veilederutdanningen har hatt for deres utvikling som styrere og ledere av endringsarbeidet. Veilederne støtter opp under dette, og vektlegger behovet for styrke endringskompetansen hos styrerne for å lykkes med Være Sammen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectendringsledelseno_NO
dc.subjecttransformatorisk ledelseno_NO
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.subjectimplementeringno_NO
dc.subjectendringsarbeidno_NO
dc.subjectVære Sammen-programmetno_NO
dc.titleEndringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel