Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1805-1824 av 3164
-
Linking Readers Theatre to CLIL in foreign language education
(Journal article, 2013)This article explores the potential of linking Readers Theatre (RT), a group reading aloud activity, with Content and Language Integrated Learning (CLIL) in foreign language education. Both RT and CLIL, independent of each ... -
Listening to students for tomorrow, today: engaging students to define the future of higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines the voices of students at a symposium organized by the European Consortium of Innovative Universities (ECIU) in 2018: ‘Learning for Tomorrow, Today: Future Fit Universities for 2040’. Twenty students ... -
Literacy instruction in first grade: classroom-level associations between reading skills and literacy instruction activities
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)Background Adapting instruction to individual students' needs is known to be effective, but there is a lack of evidence whether students' reading skills are associated with literacy instruction activities at classroom-level. ... -
Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case.
(Peer reviewed; Journal article, 2021-01)The present protocol describes the background, theoretical framework and methods for a qualitative study of co-taught, Norwegian, L1 classrooms—The Seaside case. The participants are six classes and their teachers from six ... -
Literair lezen in het digitale tijdperk
(Chapter, 2021)Ondanks de mooie voordelen van het digitale tijdperk gaat ook weleens iets waardevols verloren. Deep reading wordt bedreigd door het oppervlakkig lezen vanaf de schermpjes die ons overal en altijd vergezellen (Wolf, 2018). ... -
Literary Birding: Human–Bird Relations in Contemporary Novels from Norway and Sweden
(PhD Theses UiS;761, Doctoral thesis, 2024)NORSK SAMMENDRAG: I denne avhandlinga undersøker jeg hvordan forhold mellom mennesker og fugler gjenspeiles i norske og svenske romaner fra 2000-tallet. Gjennom økokritisk analyse av fem psykologiske romaner, utforsker ... -
Literary Reading on Paper and Screens: Associations Between Reading Habits and Preferences and Experiencing Meaningfulness
(Peer reviewed; Journal article, 2024-01)The increasing use of digital technologies has implications for reading. Online and on-screen reading often consist of engaging with multiple, short, multimedia snippets of information, whereas longform reading is in ... -
The literary vampire : from supernatural monster to the actual human?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis will be a study of whether there has been a significant shift with regards to how the mythical figure of the vampire is portrayed in literature. Starting with Bram Stoker's Dracula, via Interview with the Vampire ... -
Litteraturen og livet? Hvordan implementere det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget?
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, som er et nytt område som kom inn i skolen med de nye læreplanene. Temaet skal være en del av norskfaget der det er en sentral del av ... -
Litteraturen om den risikofylte leken
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Risikofylt lek er noe som finner sted i alle barnehager, men det er varierende i hvor stor grad denne type lek blir tilrettelagt eller godtatt. Her er det variasjon av hva som ses på som ok eller ikke. I rammeplanen ... -
Litteraturens nytteverdi
(Journal article, 2011)Nasjonalt og internasjonalt er det en tendens til å framholde nytteverdi som pedagogisk og utdanningspolitisk vurderingsgrunnlag. Dette er en ideologisk ramme med et tilhørende språk som fordeler positiv og negativ verdi ... -
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2016-06)I en tid der den norske skolens oppdrag og rolle for fremtiden er oppe til diskusjon og revidering (NOU 2015:8), trer den kontinuerlige forhandlingen mellom fagenes tradisjon og nye strømninger tydelig frem. Denne ... -
Litteraturlaboratorium - en praksis for muntlighet og dybdelæring i norskfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Denne masteroppgaven undersøkte hvordan et praktisert undervisningsopplegg, bygd på Sheridan Blaus (2003) litterære praksis Litteraturlaboratorium, fortonte seg i en 10. klasses møte med sangteksten 170 av Kaizers Orchestra. ... -
Litterær bærekraftundervisning: En studie om litterære samtalers rolle i utviklingen av bærekraftkompetanser
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien undersøker hvordan litterære samtaler kan være viktige i bærekraftdidaktikk, og spesielt i forbindelse med oppøvingen av evner som er av stor betydning i en bærekraftig utvikling. Følgende problemstilling ... -
Litterært engasjement og innlevelse i bildebokapper: En empirisk studie av applesing i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen settes søkelyset på den litterære opplevelsen når barn leser bildebokapper i små grupper i barnehagen. Vi ser på hvordan det Rosenblatt (1994) kaller estetisk lesemåte kan komme til uttrykk i lesernes ... -
Livsmestring og barnehagekvalitet. En litteraturstudie av nordisk forskning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)I denne kunnskapsoppsummeringen har forskning omkring barnehagekvalitet relatert til barns livsmestring blitt samlet og drøftet. Livsmestringsbegrepet har blitt introdusert i barnehagens styringsdokumenter etter at OECD i ... -
Livsmestring og identitetsutvikling i norskfaget: En studie av tv-serien Skam og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Fra høsten 2020 innføres en ny læreplan i norsk skole, der folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som skal inn i alle fag. Hensikten med denne studien har vært å få et tydeligere bilde av hvordan ... -
Livsmestring og psykisk helse i skolen. Læreres holdninger og opplevelser.
(Master thesis, 2021)Livsmestring er et relativt nytt begrep i skolen, og er sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige områder som ble introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Folkehelse og livsmestring er et komplekst tema i ... -
Local implications of a globalised prostitution market
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)A local study into the connections between migration, prostitution and trafficking - the case of Stavanger -
Lokalhistorie som verktøy for identitetsskaping og kommersialisering: En case-studie av Etne og deres bruk av Erling Skakke og Magnus Erlingsson
(Master thesis, 2023)Sammendrag Lokalhistorie har gjennom 1900-tallet, og særlig siden 60-tallet vært et felt under sterk utvikling. Norge, et land som i 2020 besto av 356 kommuner som alle har en egen lokalhistorie, er fullt av lokalhistoriske ...