Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "inkludering"
Viser treff 21-33 av 33
-
Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
(Master thesis, 2017-06)Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der ... -
Malawiske skoleansattes beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne masteroppgavens formål har vært å undersøke Malawiske skoleaktørers (rektor, spesiallærer og lærere) beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende arbeid ved sin skole. Den metodiske framgangsmåten var intervju. ... -
Multietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd
(Chapter, 2022)Dette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvforståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien ... -
… og det hadde me ikkje noge med… : foreldres opplevelse av samarbeidet med skolen, når barnas møte med skolen har vært særlig utfordrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Bakgrunnen for studien var ønsket om å høre foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hvordan de har opplevd samarbeidet når de har hatt barn som opplever skolen som særlig utfordrende. Det overordnede formålet er å ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
(Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Relasjonsarbeid og arbeid med sosial kompetanse i et inkluderende fellesskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det overordnede formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse for relasjonsarbeid og inkludering av elever som faller utenfor læringsfellesskapet. Fokuset har vært på elever som viser utfordrende atferd og ... -
Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen
(Chapter, 2022)Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-10)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten for inkluderende praksiser.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Dette masterprosjektet har satt søkelyset på hvilke erfaringer informantene hadde omkring et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og PP-tjenesten, og muligheten som ligger i det tverrfaglige samarbeidet for ... -
Utenfor klassen. Læreres opplevelser og begrunnelser når elever blir tatt ut av klasserommet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for denne studien er elever som blir tatt ut av klassen på bakgrunn av utagerende problematferd. Studiens formål var å få et innblikk i hvordan lærere med erfaring på området opplevde og begrunnet det å ta elever ... -
Vilkår for læring og inkludering ved utdanningstilbudet utvidet praksis (UP) i Rogaland fylkeskommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Vilkår for læring og inkludering ved utdanningstilbudet utvidet praksis (UP) i Rogaland fylkeskommune er en fenomenologisk studie som gjennom intervju av lærere forsøker å identifisere barrierer for læring og inkludering ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ...