Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2625-2644 av 3067
-
Systemarbeid i PP-tjenesten. En kvalitativ studie av læreres forståelse og forventninger
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne studien har vært PP-tjenestens systemarbeid, og deres samarbeid med skolene. Fokuset har vært rettet mot lærernes perspektiv på disse fenomenene. Det er undersøkt hvordan lærere forstår PP-tjenestens ... -
A systematic review of interventions promoting social inclusion of immigrant and ethnic minority preschool children
(Peer reviewed; Journal article, 2021-10)The aim of this review was to systematically examine interventions in preschools that promote social inclusion of children with immigrant and ethnic minority backgrounds. This systematic review was performed in accordance ... -
Systematic review of young children's writing on screen: what do we know and what do we need to know
(Journal article; Peer reviewed, 2019-01)Writing is part and parcel of children's active meaning‐making on and with screens, but it has been relatively neglected in the literature focused on children's digital literacies. This study synthesises existing empirical ... -
A Systematic Scoping Review on Research Focusing on Professionals’ Attitudes toward School Attendance Problems
(Peer reviewed; Journal article, 2024-01)This systematic scoping review was conducted to determine the extent of existing research on professionals’ attitudes toward school attendance problems (SAPs), including school refusal (SR), truancy (TR), school withdrawal ... -
Systemrettet sakkyndighetsarbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - en eksplorerende studie av samarbeidsutfordringer
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)Systemretting av sakkyndighetsarbeidet handler om å knytte det sakkyndige utredningsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) til utvikling av skolen, i én helhetlig arbeidsoppgave. Avhandlingens hensikt ... -
Syv lærere om reaktiv aggresjon og relasjonsbygging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien har vært å utvikle verdifull kunnskap rundt emnene reaktiv aggresjon og relasjonsbygging. Jeg har valgt å fokusere på relasjonsbygging som et tiltak i møte med reaktivt aggressive elever. Ved å ... -
Særskilt norskopplæring
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring for flerspråklige elever i offentlige barneskoler på Sør- og Vestlandet. Tidligere forskning tyder ... -
Søket etter Loch Ness Monsteret, over og under overflaten: Bruken av teknologi for å bevise «Nessie».
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven vil omhandle søket etter Loch Ness-monsteret og hvordan teknologi og tillit opererer sammen for å finne validert bevis. Sentralt for denne avhandlingen er tilliten knyttet til teknologi og tilliten til ... -
“Take the plunge and give it a try” : Primary school teachers’ perceptions of their role and pedagogical practices in technology-rich classrooms
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)The goal of this study is to shed light on how primary school teachers perceive their role in technology-rich learning environments and how they enact this role in their pedagogical practices. This thesis consists of an ... -
Take three spoonfuls of the juice of hkmklkk: an edition of fifteenth-century medical texts in Sloane 3160.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This thesis is an edition of medical texts in London, British Library Sloane 3160, f. 151r-v and ff. 166r-170v, copied by a single scribe here referred to as Scribe M. The manuscript has been dated to the second half of ... -
Taking action through redesign: Norwegian EFL learners engaging in critical visual literacy practices
(Peer reviewed; Journal article, 2021-11)This article presents results from a case study which investigated how Norwegian English foreign language (EFL) learners, roughly aged 16–17, take action through redesigning a multimodal advertisement. Data was collected ... -
Talemålsendringar på Tjelta i dag
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgåva er ein sosiolingvistisk studie av talemålet blant dei yngre talarane på Tjelta. Inspirasjonen til denne oppgåva er i hovudsak henta frå hovudoppgåva til Finn Gabrielsen (1984) og masteroppgåvene til Kristine ... -
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer ... -
Talentidentifisering i fotball – en systematisk oversikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Fotball er en idrett med komplekse og omfattende krav. Klubber og forbund har en interesse av å identifisere de mest lovende utøverne i ung alder for å kunne tilby optimale utviklingsmuligheter. Hensikten med denne studien ... -
”Tan jeg væe me å lete?” En studie om lekemestring hos barn med språkvansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med studien var å se nærmere på hvordan førskolebarn med språkvansker mestret lek, og hvilke konsekvenser dårlig lekemestring kan føre til hos disse barna. Studien ble gjennomført via observasjon av barns lek, ved ... -
''Tapet av Menneskeheten'': Å kaste bort menneskeheten for et bedre liv
(Bachelor thesis, 2022)I denne teksten bruker jeg både Thomsons og Sings artikkler, argumenter og konsepter til å forme mitt eget argument hvor jeg påstår at menneskene i Ishiguros Never Let Me Go har valgt å kaste bort en del av menneskeheten ... -
Tavlebruk i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å fordype seg i noe som både kan være til nytte for oss og andre i arbeidslivet som grunnskolelærere. I dette ligger et håp om at oppgaven kan bidra til å løfte synet på kroppsøving ... -
Teacher authority in long-lasting cases of bullying: A Qualitative study from Norway and Ireland
(Peer reviewed; Journal article, 2019)A growing body of research shows a correlation between an authoritative school climate and lower levels of bullying. One objective of this study is to conceptualize authoritative intervention in bullying cases. A second ... -
Teacher cognition about learning and teaching English vocabulary for young learners in 6th grade.
(Master thesis, 2021)This thesis has aimed to explore teacher cognition in relation to the teaching and learning of English vocabulary.It places a particular attention on teaching for 6th grade learners in six different Norwegian primary schools. -
Teacher cognition and the teaching of EFL reading at the Norwegian intermediate level
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)The development of reading skills in English as a Foreign Language classrooms at the elementary level, the way in which teachers of English implement the LK06 learning objectives in reading, and the influence of ...