Svake stavere på 5. trinn: Hvordan er ordavkodings- og staveferdighetene deres?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453452Utgivelsesdato
2017-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Denne studien har fokus på svake stavere på 5.trinn. Problemstillingene som blir tatt opp er: 1. Hvordan er ordavkodingsferdigheten til svake stavere på 5.trinn? 2. Er det forskjell med henhold til stavestrategier for svake stavere med svak ordavkoding og svake stavere med bedre ordavkoding? Dataene som ligger til grunn for studien er hentet inn gjennom Stavangerprosjektet, og det er resultatene fra Staveprøven (Skaathun, 2013) og Ordkjedetesten (Høien & Tønnesen, 1997) som er blitt benyttet derfra. Utvalget er 700 elever på 5.trinn, der de svake staverne er definert som de 10% svakeste av disse på Staveprøven. Dataprogrammet IBM SPSS Statistics ble benyttet til den kvantitative analysen av resultatene. Analysene viste at de svake staverne også var svakere ordavkodere enn resten av utvalget. Det var likevel stor forskjell på ordavkodingsferdighetene innad blant de svake staverne. Dette ble grunnlaget for to grupper svake stavere, som delt inn etter ordavkodingsferdigheten ble kalt ”Svake stavere med svak ordavkoding”, og ”Svake stavere med bedre ordavkoding”. Disse to gruppene ble studert videre i undersøkelser av staveferdigheten. Gruppen ”Svake stavere med svak ordavkoding” var bedre i fonologisk enn i ortografisk stavestrategi. Gruppen ”Svake stavere med bedre ordavkoding” viste ikke noen signifikant forskjell i de to stavestrategiene. De var likevel signifikant bedre enn ”Svake stavere med svak ordavkoding” i ortografisk staveferdighet. Resultatene blir diskutert i lys av kognitiv utviklingsmodell, Friths Sekstrinnsmodell (1985), Overlapping Waves-teori og konneksjonistisk perspektiv.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education